آبشار شاهاندشت – قلعه ملک بهمن

روز اول ساعت ۶:۰۰صبح تعداد ۴۰ نفر توسط اتوبوس اسکانیا از تهران حرکت کردیم . صبحانه را در مسیر صرف کرده و حدود ساعت ۱۰:۰۰صبح بودکه به روستای شاهاندشت در جاده هراز رسیدیم ومسیر پیاده روی ما از کنار استخرهای پرورش ماهی آغازشد

مسیر پیاده روی از داخل روستای شاهاندشت شروع میشد از کوچه باغات زیبای روستا گذر میکرد تابه کنار آبشاربرسد

آبشار طبقاتی شاهاندشت

تعدادی از دوستان کنار آبشار ماندند وبقیه مسیر را به طرف قلعه در پیش گرفتیم

مسیر پیاده روی اختیاری ما از کنار آبشار تا قلعه ملک بهمن

روستای شاهاندشت از فراز مسیر قلعه ملک بهمن

نمای آبشار از کنار قلعه ملک بهمن

بعد از نیم ساعت پیاده روی روی شیب به کنار قلعه رسیدیم

قلعه ملک بهمن یا ملک قلاع مربوط به دوران پیش از اسلام است و در شهرستان آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

از نظر مهندسی، طراحی بسیار جالبی دارد، هیچراه ورودی از اطراف قلعه وجود نداشته و تنها راه ورود آن زیر زمینی بوده که امروزه مسدود است و کوهنوردان با امکانات و رعایت موراد ایمنی می‌تواننداز دیواره جنوبی قلعه به داخل صعود کنند

این قلعه متعلق به حکام پادوسبانیان است که به رویان، نور، کجور و رستمدار حکومت داشت‌اند. بنای قلعه بر روی صخره‌ای حدود۲۲۰متر بالاتر از سطح اراضی شاهاندشت از لاشه سنگ‌های بزرگ و کوچک و ملات گچ و ساروج ساخته شده که به صورت طبقه طبقه و شامل اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف ساختمانی است.

معماری خشکه چینی پیرامون قلعه ملک بهمن

ناهار را کنار قلعه صرف کردیم .در مسیر برگشت به دوستانی که درکنار آبشار بودند ملحق شدیم