استان کرمانشاه

روز سه شنبه ۱۲خرداد ساعت ۱۸:تعداد ۴۵نفر با یک دستگاه اتوبوس اسکانیا از تهران به مقصد کرمانشاه حرکت کردیم. صبح ساعت ۴:۰۰به بیستون رسیدیم.در محوطه استراحت کوتاهی داشتیم وبازدید ما از نقش برجسته بیستون به عنوان سندی بر دروازه آسیا آغاز گردید. سپس از هرکول ،فرهاد تراش وکلیه مکانهای دیدنی مجموعه دیدار کرده وبه طرف کرمانشاه حرکت کردیم.

نقش برجسته بیستون سندی بر دروازه آسیا .

فرهاد تراش که نشان از سخت کوشی فرهاد برای وصال با شیرین میباشد.

درکرمانشاه به طاق بستان یا به کردی طاق وسان رفتیم.حدود ساعت ۱۳:۰۰بود که به محوطه تفریحی وسرسبزهتل ریجاب رسیدیم.ناهار را در هتل صرف کرده وپیاده روی کوتاهی در تفرجگاه سبز رودخانه ریجاب داشتیم.

سپس کمی بالاتر در جاده دالاهو یکی از شگفتیهای طبیعت ایران در پیش چشم نمایان شد وآنهم آبشار ریجاب بود که به عنوان وحشی ترین وبلند ترین آبشار ایران نام دارد. برای دیدار آبشار ریجاب مسیر فرعی از جاده به طرف باغات انجیر وگردو منحرف میشدکه دارای کوچه باغهای فوق العاده میباشد.

آبشار مرتفع وشگفت انگیز ریجاب

آبشار ریجاب

بر فراز صخره ای بالای آبشار به شعر خوانی پرداختیم.

در ادامه جاده دوباره سوار اتوبوس شدیم تا به روستای زرده در دالاهو رسیدیم.که زیارتگاه داوود یکی از مهمترین زیارتگاههای اهل حق در آنجا قراردارد.از آنجا سوار بر وانت نیسان شده تا به روستای بابا یادگار رسیدیم. در مسیر از قلعه یزدگرد دیدن کردیم تا به روستای بابا یادگار رسیدیم .

معبد بابا یادگار

همه جا خیلی خلوت بود وتوانستیم استفاده معنوی زیادی از منطقه داشته باشیم.یکی از دراویش با نام علی با ما همراه شد .دعای مخصوصی را بر مقداری بادام خواند وآنها را متبرک نموده وبین ما پخش کرد.

حدود ساعت ۱۹:۳۰بود که تعدادی پیاده وگروهی سواره از مسیر کنار رودخانه به طرف زرده برگشتیم وراهی محل اقامت در قصر شیرین شدیم.محل اقامت ما در هتل قصر شیرین بود .بعد از صرف شام شب نشینی کوتاهی جهت انتخابات ومناظره کاندیداها داشتیم.

صبح از شهر وبیمارستان قصر شیرین که در زمان جنگ واژگون شده بود داشتیم.

به طرف جاده دالاهو رفتیم .کوهستان دالاهو هر انسان طبیعت دوستی را به وجد وشگفتی فرو میبرد.ابتدااز چشمه دالاهو دیدن کردیم که کنار سیاه چادرهای ایلات قرار داشت.ابتدامحبوبه از آنها اجازه گرفت وبچه ها با شور وشعف به داخل سیاه چادرها رفتندوارتباط مستقیمی را با ایلات کردنشین برقرار کردند.

سیاه چادرهای دالاهو.

کنار چشمه دالاهو عده ای از اهالی دالاهو صدای موسیقی کردی ماشین های خود را بالا بردند ودست در دست هم به رقص کردی پرداختند.همسفران ما که از سیاه چادرها برمی گشتند به حلقه آنها ملحق شدندوبه پایکوبی پرداختند.

حدود ظهر بود که به شهرستان جوانرود رسیدیم.ناهار خورش خلال که از غذاهای محلی وبسیار خوشمزه کرمانشاه بود خوردیم.بعد از خرید از بازار جوانرود مسیر را به طرف پاوه ادامه دادیم.از روستای شمشیر گذشتیم تا به غار قوری قلعه پاوه رسیدیم که طولانی ترین غار آبی جهان نام گرفته .

غار قوری قلعه پاوه

شهر هزار ماسوله پاوه .بعداز خرید از بازار مرزی پاوه به محل کمپ مان درتالار بزرگی به نام آتشگاه که دارای سوییت وامکانات کامل اقامتی میباشد رفتیم .محل اقامت در ارتفاع بود وکل شهر هزار ماسوله زیر پایمان بود .شب عده ای در سوییت وعده ای دیگر در پشت بام فرش شده وبا صفای تالار چادر زدیم .ساعت ۲۱:۰۰تکیه یا خانقاه پاوه برنامه داشت که عده ای از دوستان برای دیدن مراسم به آنجا رفتند.

روز آخر برای خرید شیرینی کرمانشاهی در کرمانشاه توقف داشتیم.علی ومحبوبه برنامه شهر وگوردخمه های صحنه را به عنوان سورپرایز برنامه اضافه کردند.

جاده شگفت انگیز دالاهو.

در برنامه امسال که در تاریخ ۱۱/۰۳/۱۳۸۹ انجام شد برنامه مانند برنامه سال ۱۳۸۸انجام شد و البته با کمی جابه جایی در برنامه وآنهم دیدار روستای هجیج و کوسه هجیج وآبشار بل به همراه دیدار آرامگاه بابا طاهر .عکس فوق از آبشار با شکوه بل میباشدکه البته بل در حقیقت چشمه ای مخوف میباشد که از دل کوه به بیرون خروش میکندویکی از سه چشمه بزرگ ایران میباشد .برای رسیدن به این آبشار بعداز دیدار غار قوری قلعه پاوه وصرف ناهار در پاوه ساعت ۱۵:۰۰توسط مینی بوس های بنز که کاملا به جاده هجیج آشنایی داشتند حرکت نمودیم.

بعداز دیدار چشمه بل ، به طرف روستای هجیج حرکت نمودیم. این روستا از نمونه های معماری های طبقاتی و خشکه چینی دره اورامانات میباشد که از حیث معماری و فرهنگ و پاکیزگی محیط روستا ، معرف الگوی فرهنگ اصیل کردستان میباشد.

عکس فوق از آرامگاه عارف بزرگ دره اورامانات با نام کوسه هجیج میباشد که محلی برای عبادت اهالی کردستان و سایر مشتاقان او میباشد.

عکس فوق از تنگه ای میباشد که چشمه وآبشار بل از دل آن میجوشد.

عکس فوق از گروهی از مسافرین سال ۱۳۸۹ میباشد که در کنار درخت چنار مقدس در نزدیکی چشمه چلانه معبد بابا یادگار هستند.

در این برنامه درخرداد سال ۸۹ اقامت ما درهتل ۴ستاره آزادگان کرمانشاه به مدت ۲شب وهتل ۲ستاره پاوه به مدت یک شب بود.در راه برگشت ،از آرامگاه بابا طاهر در همدان دیدن کردیم.ساعت ۲۳:۰۰در تهران بودیم.