استان گلستان

روز اول ساعت ۱۴:۰۰تعداد۴۵نفر توسط یک دستگاه اتوبوس اسکانیا حرکت کردیم . شام را درمسیر صرف کرده و حدود ساعت ۲۳:۰۰بودکه به هتل جهانگردی گرگان که بسیار موقعیت آب وهوایی ومحیطی خوبی دارد رسیدیم.شب را خوابیدیم و صبح ساعت ۸:۰۰حرکت کردیم به طرف پاک قرق

صبح امروز از پارک ملی قرق که محل حفظ و نگهداری گوزن زرد ایرانی محافظت کردیم رنگ پوست این حیوانات در این فصل تیره میشود

گوزن زرد ایرانی در اوایل فصل تابستان

اتوبوس ساده سفران وپارک ملی قرق

برنامه بعدی ما دیدار آبشار های شیراباد بود

مسیر پیاده روی آبشار شیرآباد وکبودوال کاملا بهسازی شده . از کنار اتوبوس حدود نیم ساعت پیاده روی نسبتا سبک داریم تا به آبشار شماره یک شیرآباد برسیم

آبشار شیرآباد از فاصله کمی دورتر

حوضچه ای به عمق ده متر درزیر آبشار تشکیل شده که حتما اگر شنا بلد بودید در حوضچه شنا کنید

از آبشار شماره یک تا شماره دو حدود بیست دقیقه پیاده روی روی شیب وراه ناهموارداریم که البته واقعا ارزشش را داره

حوضچه آبشار شماره یک از مسیر آبشار شماره دو

آبشارعروس یا آبشار شماره دو شیر آباد

ناهار را در رستوران بین مسیر ، اکبر جوجه نوش جان کردیم و بعداز صرف چای به طرف آبشار کبودوال حرکت کردیممسیر زیبای پیاده روی آّبشار کبودوال

از ابتدای راه تا رسیدن به آبشار ۱ساعت پیاده روی دارد که کل مسیر پله گذاری شده و در برخی قسمتها راه را سنگفرش کرده اند که البته باید با سرعتی ملایم مسیر پله ها را بالا بروید تا زانوهایتان متحمل فشار نشود

آبشار تمام خزه ای کبودوال

آبشار کبودوال

برنامه روز سوم سفر ما دیدار منطقه گنبد کاووس و ترکمن صحرا بود بنا به برخی منابع این برج در زمان خود بلندترین برج آجری دنیا بوده که توسط قابوس بن وشمگیر ساخته شده و ارتفاع آن ۷۰متر است

از جاده کلاله تا ترکمن صحرا ، با مینی بوس به طرف مقبره و قبرستان خالد نبی رفتیم

مقبره چوپان آتا که کنار مزار خالد نبی در قلب ترکمن صحرا قرار گرفته

دخیلهایی که به مزار چوپان آتا بسته شده بود شبیه به تیر وکمان بود

از خالد نبی تا چوپان آتا نیم ساعت پیاده روی دارد

از کنار مزار خالد نبی به طرف قبرستان باستانی خرکت کردیم که حدود ۴۵دقیقه پیاده روی سبک داشت

گورستان خالد نبی یا گورستان اندام واره های جنسی که سنگ قبر زنانه ومردانه با یکدیگر متفاوت هستند

متاسفانه در میان این گورستان گله های گوسفند در حال چریدن میباشند

مزار خالد نبی پیامبر مسیحی

ما هر سه شب سفر را در هتل جهانگردی گرگان اقامت داشتیم و امروز روز اخر برنامه مان میباشد که به طرف بندر ترکمن حرکت کردیم . سپس با قایق به طرف جزیره آشوراده حرکت کردیم

پیاده روی یک ساعته در جزیره آشوراده

آلاچیق ترکمن در شهر بندر ترکمن

دخترترکمن

بعداز خرید از بازار مرزی بندر ترکمن که به بازار روسها معروف است ، برای ناهار به رستوران آقای شیخی رفتیم و ماهی اوزون برون و ماهی سفید بسیار خوشمزه ای خوردیم که کمتر جایی پیدا میشهمثل هرسال حسن ختام برنامه امسال ما با هنر نمایی گروه استاد محمد گیری بود

گروه گیری ۵نفر بودند که رقص ها وموسیقی های محلی ترکمن را برای ما نمایش دادند البته به علت کمی وقت این برنامه در سالن رستوران انجام شد از جمله برنامه هایشان مراسم ذکر خنجر ترکمن بود

سازهای دهنی ترکمن

سازهای زهی ترکمن

آقای استاد لطف کردند و لباسهای زنانه ومردانه ترکمن را برای گرفتن عکس ، آورده بودندبعداز صرف ناهار ساعت ۱۵:۰۰بودکه به طرف تهران حرکت کردیم و ساعت ۲۳:۰۰بود که در تهران بودیم با دنیایی خاطره و تجربه