بلوچستان – کرمان -یزد

روزاول از باغ شازده ماهان ،شاه نعمت ا…ولی وارگ قدیم وشهر بم دیدن کردیم به همراه تفریح در ارگ جدید بم .

تصویر ارگ قدیم بم که البته نسبت به سالهای پیش ،بهبودی بیشتری در مرمت آن حاصل شده بود.

در ارگ از صحبت های محبوبه وراهنمای محلی استفاده کردیم .همگی یاد لطفعلی خان زند را که زمانی کوتاه در ارگ قدیم بم سپری کرده بود گرامی داشتیم.

این منظره چشمه گل افشان است که پدیده ای منحصر به فرد در دنیا میباشد که طی میلیونها سال چشمه هایی در این منطقه بوده که از آنها گل میجوشیده.همگی در کنار چشمه به ستایش زیباییهای پرودگار نشستیم.

چشمه گل افشان در حال جوشش وخارج شدن حباب های بزرگ گل از دل زمین.

این مسجد از مساجد زیبای اهل تسنن میباشد که در روستای تیس کنار غارهای تیس ساخته شده .

این منظره سواحل صخره ای ومنحصر به فرد چابهار میباشد که کمتر جایی نظیر آن دیده میشود.بعد از ظهر را به تفریح وعکاسی در این سواحل پرداختیم.

این هم مدیران برنامه :محبوبه وعلی عزیز که در نهایت عشق و شور وشوق ،به کار طبیعت گردی مشغولند.

شترها وشتر بانان کنار دریای عمان ،قضاوت در مورد خصوصیت این صحنه را به خودتان میسپاریم.

صبح بعد از صرف صبحانه در مهمانسرا ،به طرف منطقه شرقی چابهار یعنی جاده بریس حرکت کردیم.به جرات میگویم که در این جاده زیبا، لذت بودن در سیاره ای دیگر را تجربه کردیم.

هنوز چند کیلومتری از جاده بریس دور نشده بودیم که در کنار جاده بریس پیاده شده وپیاده به طرف دریا حرکت کردیم .این منظره سواحل شنی چابهار میباشد که بسیار اسرار آمیز است .گروهی از بچه ها،تن به آب زدند وبا خود خرچنگ وعروس دریایی و…به همراه آوردند.

دوباره سوار اتوبوس شده به ادامه جاده پرداختیم .صدای محمد نوری از سیستم اتوبوس پخش میشد وهمگی تجربه پرواز را سپری میکردیم.سپس دوباره کنار جاده پیاده شده و از کوههای مریخی ومینیاتوری بریس دیدن کردیم.

در اینجا هیچ نیست ؛ جز سکوت ،تنهایی ،شکوه وعظمت آسمانی

دریاچه صورتی رنگ لیپار در کنار جاده بریس که البته به دلیل بارش وسیلاب های بهاری مجرای خروجی آب وسیع تر شده بود ورنگ دریاچه متمایل به آبی شده است.

پیاده روی کوتاهی در جاده کنار دریاچه داشتیم تا همگی غرق در فضا وسکوت منطقه شویم.

منظره ساحل صخره ای پسا بندر که همانگونه که ازاسم آن مشخص است پس ترین ویا آخرین بندر ایران در سواحل جنوب شرقی می باشد.

منظره اسکله پسا بندر از روی سواحل شنی دریای عمان .

درانتهای جاده بریس که به نقطه صفر مرزی وجنوب شرقی ترین نقطه ایران رسیدیم.که البته برای عبور از آنجا وبازدید خلیج گواتر از ما مجوز دریافت کردند.در آبهای آزاد دلفین های منطقه که ارتباط ذهنی تنگاتنگی با انسانها دارند به ساحل نزدیک شدند وهمگی شاهد پرواز دلفین های گواتر شدیم.

لاکپشت های غول پیکر خورباهو به ساحل نزدیک میشدند والبته از انسانها فراری بودند وما موفق به عکس گرفتن از آنها نشدیم. خرچنگ های رنگی سرتاسر سواحل صخره ای را پوشانده بودند. از خلیج گواتر سوار قایق شده به طرف جنگل حرا حرکت کردیم .درختان جنگل به مانگرو معروفند که گیاهان خاص آب شور هستند ودر ساقه آنها سیستم تصفیه آب از شور به شیرین وجود دارد ودر منطقه ای از دریا که این درختان میرویند درصد شیرینی آب بیشتر است .

نزدیک غروب بود که در کناره رودخانه سرباز موفق به دیدار کروکدیل های منطقه سرباز شدیم .به این کروکدیل هادر اصطلاح محلی گاندو میگویند.که تنها نمونه تمساح پوزه کوتاه ایرانی میباشد که طول آن تا ۴متر هم گزارش شده.این یکی که میبینید طولش ۲متر و۷۰بود.

روزبعد به طرف کرمان وکویر شهدادحرکت کردیم .درمسیر از روستای شفیع آباد با درختان نخل سربه فلک کشیده دیدن کردیم .دراینجا نمونه ای از تلفیق کویر وسرسبزی را نظاره گر شدیم.

ادامه سفر در حالی بود که همه از دیدن سازه های طبیعی کویر لوت وکلوت ها شگفت زده شده بودیم.

این منظره ای از بلورهای سوزنی شکل نمک در کویر لوت کرمان میباشد.

مناظر بی بدیل پلیگون های نمکی و دریاچه نمک

کلوتهای شهداددر اینجا گویی زمین وآسمان به وصال یکدیگر رسیده اند وتا چشم کار میکرد ،سکوت بودوسکوت بود وسکوت

فضای بی بدیل کویر لوت …

باغ شازده ماهان یکی از چند باغ معروف ایرانی وشاهکار معماری ایرانی .باغ های ایرانی از ۴قسمت که هر قسمت نمایانگر یک فصل سال است تشکیل شده که خود نشانگر ۴فصل بودن ایران است.

این هم عمارت یا کوشک بالای باغ شازده که محل نشیمن شاه وبزرگان بوده.

این هم آستانه شاه نعمت ا…ولی عارف بزرگ ایرانی وسرسلسله دراویش شاه نعمت ا…

روز آخر در حالیکه بعداز بازدید شهر یزد در رستوران مشغول صرف ناهار بودیم .همسفران به شکل غافلگیرانه ای ،محبوبه وعلی را سورپرایز کردند وجشن پایانی دومین سالگرد ازدواج آنهارا برپاکردند.به این زوج جوان وفعال خدا قوت میگوییم .برنامه ساده سفران در حالی پایان یافت که همه با چشمانی گریان از یکدیگر خداحافظی میکردند.برنامه سفر به بلوچستان برای چندمین بار در نوروز انجام شد ومثل همیشه عشق وصداقت وزیبایی بود که بر سفر حکم فرما بود.