تایلند

حرکت ما ساعت ۲۱:۰۰ بود از فرودگاه امام خمینی تهران به مقصد مستقیم به بانکوک توسط هواپیمایی ماهان .تعداد گروه ما با حضور مدیران گروه محبوبه ملکی و آقای خدابخشی ۳۰نفر بود وقرار است که یک اتوبوس توریستی در کشور تایلند به همراه تور لیدرهای تایلندی فارسی وانگلیسی زبان در کل سفر ما را همراهی کنند

تایلند به معنی سرزمین لبخندها- در شبه جزیره هندوچین قرار گرفته- مساحت تایلند ۵۰۰هزارکیلومترمربع-جمعیت کشور۶۵میلیون نفر-واحد پول تایلند بات میباشد که معادل ۳۳دلاروحدود۱۰۰تومان میباشد – تایلندبزرگترین صادرات برنج را دردنیا دارد-حکومت این کشورسلطنتی مشروطه میباشد.

مردم تایلند۹۵درصد بودایی و بقیه مسلمان ،سیک ،هندو و…هستند-۷۵درصد مردم تایلند ازقومیت تایی و۱۴درصدچینی۳درصدمالایی وبقیه قبایل کوه نشین هستند

وقت محلی بانکوک از تهران ۳:۳۰ جلوتر است

به علت آنکه به وقت محلی بانکوک صبح زود ساعت ۴:۰۰ به بانکوک میرسیدیم برای استفاده بهینه از وقت و اینکه در ترافیک شهر بانکوک وارد نشویم برنامه ریزی به این صورت بود که مستقیم از فرودگاه بانکوک به شهر پاتایا حرکت کنیم .در ابتدای مسیر سیم کارت های رایگان وبروشورهای سفر و ….توسط تور لیدر های محلی در اختیار گردشگران گروه بیشه قرار داده شد

سورپرایز اولیه ما در این برنامه برای تور ، دیدار نمایشگاه زنبور عسل بود

آنجا توسط شربت عسل هم از ما پذیرایی شد . انواع محصولات عسل وشهد عسل را میشد تست کرده و با قیمت مناسب خریداری کرد آقای ایرانی که از مدیران مزرعه زنبور عسل بود توضیحات بسیار جالبی به ما ارائه دادند .مثلا چگونگی تشخیص عسل مرغوب ، خواص عسل ، خواص شهد و …

این این کندوی طبیعی و بسیار غول پیکر میباشد که در مزرعه به نمایش گذاشته شده بود

عداز آن به باغ سنگی رفتیم .در اینجا انواع سنگهای باستانی بودند که به علت بافت فشرده ای که داشتند در طی هزاران ومیلیونها سال به سنگ تبدیل شده اند و به اشکال مختلف طبیعی در آمده اند

داخل این باغ انواع حیوانات نگه داری میشد مانند ببر بنگال که بزرگترین ببر دنیا میباشد ، زرافه ، تمساح ، فیل ، پرندگان استوایی و…

میتوانستی مقداری مرغ به قیمت ۵دلار خریداری کنی و به تمساح ها غذا بدهی

شوی کروکدیل ها که به این حیوانات آموزش داده شده بود که با موزیک ، حرکات موزون از خود نشان دهند .یکی از کارهایی که اجرا میشد این بود که این پسر تایلندی که با تمساح ها زندگی میکرد ، سرش را داخل دهان تمساح میگذاشت بدون آنکه تمساح آسیبی به او بزند

ناهار را در شهر پاتایا در رستوران پردیس که غذاهای ایرانی داشت صرف کردیم و به هتلمان در شهر پاتایا رسیدیم .هتل *۴ مانتین با چشم اندازی بسیار زیبا و چشمگیر به خلیج تایلند و اقیانوس هند .این منظره را از داخل تراس اتاقم گرفتم که تصویری از باغ و استخر هتل میباشد

زمانی که ما به تایلند آمده ایم مصادف میشود با تولد پادشاه تایلند که جشن پادشاهی را در این ایام اجرا میکنند وهمه جای شهر پایکوبی و جشن بود . چند هفته بعد هم که جشن کریسمس آغاز میشد و همه جا مقدمات جشن کریسمس نیز در حال انجام بود مانند این میز که مخصوص کریسمس در هتل مانتین تزئین شده بود

بازارهای شهر پاتایا همه چراغانی شده بود به مناسبت جشن پادشاهی و جشن ژانویه

افراد محلی چراغ هایی میفروختند که با شمع روشن میشد و با نیروی آتش شمع به آسمان میرفت و هر چه بالاتر میرفت ، امکان برآورده شدن آرزو بیشتر میشد که ما هم ۲تا از آنها خریدیم وبه آسمان فرستادیم برای یکی مان به تیر چراغ برق گیر کرد و اون یکی رفت به آسمان پنجم

این هم آتش بازی روز جشن پادشاهی بودکه از تراس داخل اتاق هتل مانتین گرفتم .مردم در تایلند پادشاهشان را همچون معبودی بی همتا ستایش میکنند .در روز جشن همه لباس زرد به تن میکنند و برای سلامتی پادشاه دعا میکنند . بگذریم که بعداز اینکه ما به ایران برگشتیم ، شورش هایی داخلی علیه نظام پادشاهی در تایلند رخ داد

غذاهای دریایی ومحلی که در تایلند بود خیلی هیجان انگیز بود البته برای بیشتر ما ایرانی های هیجانش جذاب تر از خوردنش بود ، این ها انواع شاه میگو و موجودات دریایی دیگری میباشد که همانجا اگه میخواستی کباب میکردند و میشد تست کنی

غذاهای تایلند به دلیل قرار گرفتن این کشور در میان چین و هند، آمیزه ای از غذاهای این دو کشور است. غذا در تایلند وعده مشخصی ندارد و معمولا بخارپز شده یا تفت داده می شود. برخی از موادی که در آشپزی تایلندی بسیار رایج هستند عبارتند از: سیر، ‌فلفل قرمز، برگ لیمو، شیر نارگیل، تمر هندی، زنجبیل، فلفل سیاه، ریحان، زردچوبه، زیره سبز، آب لیمو و سس ماهی.

ماهی مرکب که ما اغلب به هشت پا میشناسیمش را در روغن سرخ میکردند ویا به سیخ میکشیدند ، من نخوردم اما برخی دوستان مان که خورده بودند میگفتند خیلی خوشمزه است

غذای اصلی تایلند، برنج به ویژه برنج سفید است که تقریبا در همه وعده های غذایی استفاده می شود. پس از آن رشته، کاری، و نیز ماهی و میگو در غذاهای این کشور به وفور یافت می شوند.

چیزهای دیگری که فقط دست فروشها میفروختند و خود تایلندی ها میتونستند بخورند ، غورباغه و سوسک وملخ و کرم و حشرات دیگر سرخ شده بود

برنامه امروز ما گیبون بود . بعداز صرف یک صبحانه مفصل آمریکایی در هتل و شنا در محوطه رستوران هتل همگی آماده شدیم برای یک روز هیجان انگیز . لازم به ذکر است که در گروه ما از جوان ۲۸ساله تا خانم وآقای ۷۰ساله بودند و همگی درتور های هیجان انگیز این برنامه شرکت کردندچهار دستگاه ون توریستی آمدند جلوی درب هتل به دنبال ما . جاده بسیار زبیایی را طی کردیم تا به کمپ شماره ۱رسیدیم برای صرف پذیرایی و نوشتن و امضای تعهد نامه و همچنین توضیحات ابتدایی برنامه گیبون

جاده ای که به محوطه اصلی جنگل و ایستگاه اول گیبون میرسید را اینگونه ساخته بودند که کمترین تخریب را به محیط زیست منطقه وارد کنند ای کاش مسوولان جاده سازی ما نیز کمی از این تکنیک ها الگو برداری کنند

وارد این کمپ که شدیم مربی ها ی آنجا تکینیک های اجرایی را کاملا برایمان توضیح عملی دادند وبه هر نفر یک دستمال سر دادند وبعد صندلی سنگ نوردی و کارابین و … را به هر نفر نصب کردند

سپس مسیری را داخل جنگل پیاده طی نمودیم تا به ایستگاه اول گیبون رسیدیم

ما تقسیم به ۴گروه شدیم . ابتدا گروه جوانترها جلو رفت و بعداز گذر از یک پلکان چوبی به ایستگاه اول پرواز گیبون رسیدیم

طول پرواز ما از هر درخت به درختی دیگر حداقل ۱۵۰ متر وحداکثر ۷۰۰متر بود با ارتفاع های مختلف وبعداز هر درخت به آلاچیق وسکوی چوبی زیبایی میرسیدی که چسبیده به درخت ودر ارتفاع بالا نصب شده بود

پل کاملا فنری و چوبی بود با تسمه های فلزی که راه رفتن رویش خیلی ترسناک بود بعد از عبور از روی یک پل مرتفع به ایستگاه سقوط آزاد رسیدیم

این هم ارتفاعی که با طناب پایین آمدیم

بعدازطی چند پرواز به سقوط آزاد انتهایی رسیدیم که به ایستگاه آخر کنار کمپی که آمده بودیم منتهی میشد

این ها جوان های گروه بودند که تیمش ، کل مسیر را اول پرواز میکرد و ۴تا تیم دیگه هم پشتشون میرفتند

این هم مربی اصلی گیبون بود که واقعا هایپر بود

برنامه روز سوم سفر ما دیدار یکی از جذاب ترین مکانهای پاتایا بود ، باغ نونگ نوچ که خود شامل چندین قسمت بود ابتدا با اتوبوس های ویژه بدون سقف داخل باغ گشتی زدیم از مزارع پرورش گل و همچنین از نمایشگاه سفال باغ دیدن کردیم اسباب و چیزهای زیادی با سفال درست شده بود باغ نونگ نوچ در۱۸کیلومتری پاتایا و دارای انواع گلهای استوایی ارکیده،نخل،خانه های سنتی تایلندی،رقص وشوی فیلها،نمایش بوکس تایلندی و …است- از دیدنیهای دیگر پاتایا آکواریوم استوانه ای ازمدرنترین آکواریوم های آسیااست

از ماکت کاخ ورسای که در محوطه ۴۰۰هکتاری باغ بود دیدن کردیم

شوی محلی رقص تایلندی که فیلها هم همراه با زن ومردهای تایلندی با موسیقی محلی میرقصیدند

قسمت بعدی برنامه که از همه جذاب تربود نمایش رقص و بازی فیلها بود فیلها دوچرخه سواری میکردند البته همه این بازیها را با فقط با شنیدن صدای موزیک انجام میدادند

پرتاب دارت که هر فیلی اگر توی هدف میزد ، از طرف مردم که موز خریداری کرده بودند جایزه موز میگرفت

بازی بسکتبال که برخی فیلها میتونستند حتی توپ را داخل تور بندازند

این هم ماساژ کمر وشکم توسط فیلهای مهربون

بعداز باغ نونگ نوچ به آکواریوم شهر رفتیم که بزرگترین آکواریوم خاور میانه بود .در ابتدای محوطه آکواریوم میتونستی شیشه شیر بخری وبه ماهی هایی که داخل حوضچه های حیاط بودند غذا بدی

این آکواریوم طولانی ترین آکواریوم لوله ای یا استوانه ای خاورمیانه میباشد که از سه طرف میتونستی به داخل آب نگاه کنی

چند تا کوسه ماهی بزرگ و ماهی های عظیم الجثه هم داخل آکواریوم نگه داری میشد

در قسمت عروس دریایی وارد سالن تاریکی میشدی که فقط با نور پردازی داخل اکواریوم ها روشن بود و محیط بسیار آرامش بخشی را برای بیننده ایجاد میکرد

بعد از صرف ناهار در مسیر هتل و همچنین استراحت در هتل مانتین ، بعداز ظهر به طرف بودای بزرگ رفتیم که به big buda معروف است و هر شهر ی برای خودش یک بودای بزرگ دارد .مجسمه طلایی بودا از خیلی قسمتهای مسیر قابل دیدن بود تا به کنارش رسیدیم

مانند تمام مکانهای مذهبی دیگرشان ، عکس پادشاه در کنار مجسمه بودا قرار داشت و مردم برای نیایش و دعا وبرای طلب سلامتی پادشاه در آنجا عبادت میکردند

برج گردان شهر پاتایا که از آنجا میشد دید

مجسمه بودای خوابیده و بوداهای دیگر

در روز آخری که در پاتایا بودیم قرار بود که ساعت ۹:۰۰شب به طرف پوکت حرکت کنیم . آخرین محلی که میشد در شهر دید بهشت سه بعدی بود که بسیار جذاب بود

در آنجا ملیت های مختلف بودند و همه از هم عکس میگرفتند

هر چه خلاقیت بیشتر داشته باشی میتونی عکسهای جالب تری بگیری .بعداز دیدار شهر پاتایا شبرو به طرف پوکت حرکت کردیم و حدود ساعت ۹:۰۰صبح بود که به هتلمان در شهر پوکت رسیدیم .هتل مونتین پوکت

شب قبل را به صورت شبرو از پاتایا به پوکت رفتیم توسط اتوبوس توریستی که در این سفر در اختیارمان بود. در تایلند بیشتر شاگرد راننده ها خانم هستند و اکثرا هم همسر راننده اند . شب در مسیر تعدادی از بچه ها زیر اندازشان را انداختند کف ماشین و خوابیدند البته ظرفیت ماشین طوری بود که برای هر نفر ۲صندلی اختصاص داشت اما با اینحال بعضی ها کف خوابیدند .این حرکت ما برای راننده وهمسرش و راهنمای تایلندی که همراه مان بود آنقدر جالب بود که داشتند از تعجب شاخ در میاوردند .کلی از ما عکس گرفتند و میخندیدند ومیگفتند شما ایرانی ها خیلی نبوغ دارین

دیشب که ساعت ۲۱:۰۰ از پاتایا حرکت کردیم .ساعت ۹:۰۰صبح بود که به هتلمان در شهر پوکت رسیدیم . هتل مانتین که در ۱۰دقیقه ای ساحل پوکت قرار داشت و از تراس هتل چشم انداز خوبی به دریا و استخر و حیاط هتل داشتیمپوکت به مروارید دریای آندامان مشهور است -۳۵ هزارنفرجمعیت دارد-۵۴۰کیلومترمربع مساحت دارد- پاتونگ وکارون از مهم ترین سواحل پوکت هستند- هتل ما در خیابان ساحل پاتونگ قرار داشت .جزیره پوکت دراقیانوس هند در ۸۷۰کیلومتری بانکوک است-این جزیره قبل از میلاد کشف شده وثروت اولیه خود را از راه استخراج قلع به دست میاورد ودرحال حاضر از مهم ترین مراکز توریستی جهان میباشد.

امروز برنامه ما کاپونگ وسافاری با فیل بود در جزیره پوکت ، ابتدا با ۴دستگاه ون که صبح آمدند دنبالمان رفتیم به دیدار مزارع برنج وبعد به خط جنگلی رسیدیم و حدود ۱ساعت سافاری در جنگل داشتیم و از درختان بامبو و پوشش گیاهی منطقه دیدن کردیم

ناهار را در کلبه های جنگلی بسیار زیبایی که در وسط دریاچه وتالاب قرار داشت صرف کردیم .ناهار غذای تایلندی ،چینی ، چیکن ،با دسر هندوانه ودیگر میوه های استوایی بود

بعداز صرف ناهار دوباره سوار ون ها شدیم و به ایستگاه کاپونگ رفتیم .کاپونگ نوعی رفتینگ یا قایق سواری در رودخانه بود اما با تویوپ های بزرگ ۱نفره . برای رسیدن به ایستگاه شماره ۱ وکمپ اصلی کاپونگ حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی داخل جنگل داشتیم و در مسیر از پل فنری بسیار هیجان انگیزی گذر کردیم

پیرمردی که در عکس میبینید جزو گروه تدارکات تویوپ سواری بود که داخل چوب درخت بامبو برای ما آب جوش آورد وچای ونسکافه خوشمزه ای به ماداد

اینها تویوپ هایی است که قرار ه مارا داخل رودخانه تا ایستگاه آخر ببره

امروز صبح برنامه ما دیدار جزایر جیمز باند بود این کشتی تفریحی است که ما را به جزایر پوکت و جیمز باند میبرد

از دور مجمع الجزایر پوکت مشخص شد

از کشتی تا ساحل جزیره جیمز باند را با قایق های ۴۰ نفره جابه جا شدیم

جزیره جیمزباند:سمبل گردشگری تایلند- این جزیره در ۱۵کیلومتری پوکت قراردارد وبه علت آنکه فیلم مردی با تفنگ طلایی درسال۱۹۶۵با هنرمندی جیمز بانددراین جزیره ساخته شدبه این نام خوانده میشود

غار های منطقه

در وسط دریای آندمان پیاده شدیم و با قایق های کانوی ۲نفره به همراه یک نفر قایق ران به طرف غار های شگفت انگیزی حرکت کردیم .در برخی از قسمتها برای عبور از غار ها مجبور بودیم که از کمر بخوابیم

از قایق های پیاده شدیم و به پیمایش غار ها پرداختیم

بیشتر مناطق تایلند پربود از جنگلهای کائوچو که از منابع در آمد اصلی تایلندی ها بود این کاسه های فلزی که به درخت وصل کرده اند شیره ای که از درخت کائوچو خارج میشود را جمع آوری میکند

بعداز دیدار کامل پاتایا وپوکت ، از طریق پرواز داخلی که از تهران رزرو شده بود به شهر چیانگ مای در شمال تایلند سفر کردیم .شاید اگر قرار باشد یکی از بهشت های روی زمین را بشماریم ، شاید چیانگ مای در شمال تایلند یکی از این مناطق باشد شهری در دامان کوههای هیمالیا با فرهنگ متفاوت از دیگر نقاط تایلند با طبیعتی بسیار بکر و دست ونخورده وبامردمی ساده وزحمتکشمدت پرواز ۱ساعت و ربع بود وقتی به چیانگ مای رسیدیم ، راهنمای انگلیسی زبان اهل همانجا اما بسیار حرفه ای در فرودگاه دنبال ما آمد . تعداد ۵دستگاه جیپ پاجرو در ۴روزی که چیانگ مای بودیم برای ترانسفر ما در نظر گرفته شده بود

بعداز حدود ۲ساعت جیپ سواری در جاده های جنگلی و پر پیچ وخم وبسیار زیبا به محل کمپ ناهار وفیل سواری رسیدیم .در آنجا با غذاهای متنوع و خوشمزه ای از ما پذیرایی شد .بعداز صرف چای و ناهار واستراحت از باغ وحش منطقه دیدن کردیم و سپس برنامه فیل سواری در رودخانه وجنگل داشتیم

برنامه بعدی ما سوار شدن بر قایق های محلی با چوب بامبو بود به نام بلم که بسیار لذت بخش بود

زمان کوتاهی را روی بلم ها داخل رودخانه به سکوت وتفکر گذراندیم

شب اولی که در کمپ بودیم با غذاهای بسیار هیجان انگیز وخوشمزه در محیط بسیار رویایی کمپ مان که در اعماق جنگل ها بود از ما پذیرایی کردند .بعداز صرف شام برنامه نمایشی همراه با رقص های محلی و آداب ورسوم وبازی های محلی و مراسم خواستگاری تایلندی ، برای ما اجرا شد که البته همه مربوط به فرهنگ مردم شمال تایلند بود که به برمه بسیار نزدیک میشد

کمپ ما که البته شاید از خیلی هتلها بهتر و دلنشین تر بود در دل طبیعت کوهستانی وجنگلی ساخته شده بود با اتاقهای ۲نفره داخل لابی هر اتاق یک اجاق هیزمی بود که میشد شبها توش آتش روشن کنی که در یکی از شبها شب نشینی زیبایی کنار همسفرانمان کنار آتش داشتیم

فضای استخر داخل محوطه کمپ که در میان مزارع برنج ساخته شده بود .شنا کردن در این استخر همه مشغولیت ها را از ذهن انسان میزدود

محوطه رستوران کمپ ما در چیانگ مایاستان چیانگ مای:الماس وگل رز شمال تایلند و پایتخت خنک تایلنداست. از مراکز اصلی صنایع دستی آسیا است – چیانگ مای بعدازبانکوک بزرگترین شهر تایلنداست -این شهر در ۷۰۰کیلومتری بانکوک ودرکناره رودمائه پینگ قراردارد- بیشترکوهستانها وجنگلهای آن در لیست مناطق حفاظت شده ثبت شده است- کوهستانهای جنگلی چیانگ مای امتداد دامنه های رشته کوههای هیمالیا میباشد که از هند،تبت وبرمه میگذرد

یکی دیگر از خدمات رایگان کمپ به جز صبحانه وشام وناهار واستخر ، استفاه از ماساژ تایلندی در فضای بسیار آرامش بخش کمپ بود

برنامه دیگر ما در چیانگ مای اکوتوریسم بود .صبح بعداز صرف صبحانه همگی با پوشش کوهپیمایی به داخل جنگل رفتیم . راهنما ی اکوتوریسم در مورد لانه مورچه خوار ، بامبو وبسیاری پدیده های اکوتوری دیگر برایمان توضیح میداد

از کنار مزارع چیانگ مای پیاده گذر میکردیم وصحبت های راهنما در مورد زندگی دهکده های مختلف چیانگ مای بسیار جالب بود

زن روستایی که مشغول نشا کاری میباشد

زندگی مردم دهکده

بعداز گذر از کنار دهکده ها ، به جاده اصلی رسیدیم ، بقیه مسیر را میبایست با دوچرخه طی میکردیم .وچه لذت بخش بود دوچرخه سواری در چنین طبیعتی

برنامه امشب ما مسابقه آشپزی بود که البته خانمها بر آقایان پیروز شدند

برنامه امروز ما دیدار منطقه مثلث طلایی بود یعنی مرز تایلند ، برمه ولائوس .منطقه ای که قبلا فقط کشت خشخاش میشده واما با حمایت دولت از مردم و کشاورزان ، این منطقه تبدیل به کشت محصولات کشاورزی ارگانیک شده است

مزارع پرورش انگور قرمز

امشب را به دیدار شهر چیانگمای و بازارش رفتیم . تایلند پایتخت صنایع دستی و چوبی دنیا است .از سوغات اصلی تایلندی چترهای رنگی کاغذی و پلاستیکی است که توسط زنان چیانگ مای ساخته میشود

روز آخر برنامه ما دیدار دهکده بانوان گردن درازبود .زنانی که از ۵سالگی هر سال یک حلقه به گردن های خود آویخته میکنند .حلقه هایی که تا آخر عمر باید به گردن داشته باشنددرکوهستانهای مناطق شمالی تایلند قبایل متعددی هستند که همه در دوران های تاریخی مختلف ازکشورهای اطراف به آنجا مهاجرت کرده اند وهنوز شکل زندگی سنتی خودرا حفظ کرده اند واکثرا به کشاروزی ، شکار ودامداری مشغولند نژاد این قبایل از تبت ، چین،برمه ونپال میباشد .

ازمهم ترین قبایل شمال تایلند که در طی سالها برای زندگی بهتر به تایلند پناهنده شده اند ، بانوان گردن دراز از قبیله پادانگ هادرروستای کایان نزدیک مرز برمه میباشد که از سن ۵سالگی تا۳۰سالگی در هرسال یک حلقه مسی به گردن خود میاویزند وطول گردن آنها به ۳۰سانت میرسد-

این دختران هرگز نمیتوانند این حلقه ها را از گردن خود بازکنندزیراعضلات گردن انها به علت وجود این حلقه ها ضعیف شده وبه محض بازشدن حلقه ها گردن آنها آویزان میشود.آنها آن چنان به سنت خودپایبندند که فشار این حلقه ها را تحمل میکنند.دلایل مختلفی برای این عمل آنها ذکر شده که مهم ترین آن به غیر از دلایل اعتقادی جذب گردشگرمیباشد.

مجسمه هایی که دارای حلقه های مسین در گردن و زانو هستند

بانوان گردن دراز به همراه همسر وفرزنداشان در نهایت فقر و در یکی از دور دست ترین روستاهای چیانگ مای زندگی میکنند

آخرین بازدید ما در استان چیانگ مای دیدار مزارع پرورش کرم ابریشم و باغ ارکیده بودرنگهای گیاهی که برای درست کردن پوشاک ابریشمی از آنها استفاده میشد

شب قبل را شبرو از چیانگ مای به بانکوک آمدیم .ما یک روز ونیم فرصت داشتیم که در بانکوک بگردیم . ابتدا به کارگاه چوب سازی وصنایع دستی بانکوک رفتیم

بانکوک پایتخت تایلندو به معنی شهر فرشته ها- درسال۱۷۸۲م به دستورشاه رامای اول پایتخت شد.۱۱م نفرجمعیت دارد- بانکوک در کنار رودخانه چائوپرایا در۲۴کیلومتری شمال خلیج تایلندقراردارد،دراین شهربیش از ۲۶۰۰۰معبد یا وات وجوددارد. وات به معنی معبد است-ازدیدنیهای بانکوک باغ رز گاردن- بازار شناور در آب –باغ وحش ببرها و…

بعداز دیدار کارگاه چوب به طرف بازار شناور که در ۷۰کیلومتری بانکوک بود حرک کردیم و تعداد ۴قایق بزرگ شدیم و به داخل بازار شناور حرکت کردیم

مردم تایلندی هر روز از صبح تا عصر داخل آب به فروش محصولات شان میپرداختند که خود هم برایشان جذب گردشگر داشت و هم فروش غذا ومیوه و…بود

آخرین بازدید ما در بانکوک دیدار مجموعه کاخ پادشاهی بود که بسیار بزرگ و شگفت انگیز بود . پادشاه نیز در قسمتی از این کاخ زندگی میکرد . برای ورود به این مجموعه باید لباس کاملا پوشیده به تن داشته باشی در غیر اینصورت با گذاشتن ودیعه میتوانی لباس پوشیده به امانت بگیری

مهم ترین قسمت مجموعه کاخ پاشاهی ومقدس ترین مجسمه بودای تایلند مربوط به این قسمت بود .یعنی بودای زمردین که بودای ۴۵سانتی بود که در بالای این سالن قرار داشت و بسیار مجموعه زیبا یی بود

بعداز ۱۴روز برنامه ، شب آخر را به عنوان goodbye پارتی بلیط کشتی گرفتیم و برنامه ای همراه با شام بسیار مجلل و دسر و موسیقی زنده داشتیم .علاوه بر آن کشتی از کنار مکانهای تاریخی و پلهای باستانی گذر میکرد

روز آخر ۲۷آذرماه ساعت ۲۱:۰۰از فرودگاه بانکوک پروازبه تهران داشتیم .برج مراقبت فرودگاه بانکوک بلندترین برج مراقبت آسیا است . ودر تاریخ ۲۸آذر برابر با ۱۸دسامبر ۹۱ساعت ۵:۰۰صبح درتهران به زمین نشستیم .چقدر دلمان برای وطنمان تنگ شده بود .به امید سفرهای بیشتر با تجربیات روز افزون برای شما دوستان عزیز