تور گروهی به دور اروپا-شماره ۳

در ادامه گزارش برنامه سفر اروپا از کشورهای آلمان-اتریش-مجارستان-بلغارستان وترکیه دیدن کردیم .بعداز دیدار زوریخ شبانه به طرف مونیخ حرکت کرده و صبح در شهر مونیخ بودیم وبه هتلمان در مونیخ آلمان رسیدیم . استراحتی کوتاه داشتیم

مونیخ سومین شهر بزرگ آلمان پس از برلین و هامبورگ است و مرکز ایالت بایرن است. مونیخ میزبان بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ بود.ورزشگاه بایرن مونیخ در مسیر هتل ما قرار داشت و منظره شب بسیار زیبایی داشت

از محله مارین پلاتس یا ماریا پلازا تا میدان کارلز پلاتس ، محل تجمع هنرمندان و بسیاری اجتماعات جالب دیگر است در این خیابان سنگفرش شده اجازه ورود ماشین وحتی دوچرخه نمیدهند

میدان مارین پلاتس با فواره ها و آب نماهای زیبایش

مونیخ شهر موزه‌های هیجان‌انگیز است! موزه‌ی ب‌ام‌و موزه‌ای است از انواع طرح‌ها و ماشین‌های این کمپانی اتومبیل‌سازی مونیخی. روح تکنولوژی و ظرافت مهندسی آلمانی را می‌شود هم در موزه‌ی ب‌ام‌و و هم در موزه‌ی آلمان حس کرد.

مرکز شهر مونیخ علاوه بر حال و هوای توریستی‌ و پرجنب و جوشش، پر است از آثار قدیمی و مکان‌های دیدنی‌. به‌خصوص که بازارچه‌های صنایع دستی و خوراکی‌های مختلف فصل

مونیخ به معنی شهر راهبان، شهر بزرگ‌ترین جشنواره‌ی جهان، شهر فوتبال

در این خیابان چندین کلیسای گوتیک قرار داشت که مهمترین وقدیمی ترین آنها کلیسای مارین پلاتس است و روبروی خیابان آن ، اجتماعات مختلفی در حال فعالیت بودند

بعداز صرف ناهار در هتل ، بعداز ظهر به طرف داخائو حرکت کردیم .اردوگاه داخائو یکی از اردوگاه های مرگ رژیم نازی بود که در طول ۱۲ سال حدود ۳۳۰۰۰ نفر در آن کشته شدند

اینجا عبادتگاه اسیران در اردوگاه داخائو بوده. گرسنگی،کار طاقت فرسا،بیماری های مسری و اعدام های متنوع باعث مرگ هزاران نفر شد.هیتلر وشرکا پس از به قدرت رسیدن، حق خود دانستند که بنابر علت های زیادی اردوگاه را راه اندازی کنند و به آن جنبه ی قانونی بدهند

داخائو پر بوداز توریستهای مختلف جهان که همه بادیدن صحنه ها وعکسهای اسیران که از گرسنگی ، بسیار لاغر شده بودند ، اشک در چشمانشان حلقه میزد.عکس فوق از کوره هایی است که گفته میشود ، بعداز آنکه زندانیان را در اتاق گاز بیهوش میکردند در این کوره ها میسوزاندند

بعداز ۲شب اقامت در مونیخ آلمان به طرف اتریش حرکت کردیم . با کمی صرفه جویی در وقت ، یک فوق برنامه اعلام شد ودر مسیر از شهر سالزبورگ دیدن کردیم

سالزبورگ چهارمین شهر بزرگ اتریش در غرب اتریش است.زالتسبورگ شهری دانشگاهی است که در دامنه کوه‌های آلپ قرار دارد. این شهر زادگاه ولفگانگ آمادئوس موتسارت است.جشنواره موسیقی زالتسبورگ هرسال در این شهر برگزار می‌شود.

زالتسبورگ در کناره های رودخانه زالتساخ و مرزهای شمالی کوههای آلپ قرار دارد.این هم یکی دیگر از پلهای عشاق. این شهر در ۱۵۰ کیلومتری شرق مونیخ،است

ظرف آب وغذا برای سگ که توسط اشخاص خیر در خیابان ها ومعابر قرار داده شده

اولین اقامت در زالتسبورگ به حدود ۵ قرن ق.م به حدود دوره سلت ها برمی گردد. این شهر در قرن ۱۴ میلادی از باواریا اعلام استقلال کرد.

یک قلعه خیلی زیبا در شهر قراردارد که در بلندترین قسمت شهر قرار گرفته و چشم انداز بسیار زیبایی به شهر کوهستانی سازبورگ دارد

به جز ۲نفر که با واگن تا بالای قلعه رفتند بقیه از مسیر سنگ فرش شده به بالا رفتیم

فیلم آوای موسیقی که در مورد وقایع جنگ جهانی دوم میباشد در شهر سالزبورگ ساخته شده

اروپاییها با هر وسیله و امکاناتی ، سفر را به عنوان ضروری ترین بخش زندگی خود قرار داده اند

سازبورگ زادگاه موزارت آهنگساز معروف اتریشی است و از خانه و موزه او دیدن کردیم

۱۶دریاچه در داخل و خارج سازبورگ میباشد ، ما از دریاچه موندسی دیدن کردیم

بعداز دیدار سازبورگ به طرف شهر وین اتریش حرکت کردیم .از جاده های بسیار زیبایی گذر کردیم و بعداز غروب بود که به هتلمان در وین رسیدیم

ما ۴شب و ۳روز در وین بودیم واز قصر شونبورن در وین دیدن کردیم

یکی از شبها دوستان ما بلیط کنسرت ورقص والس را خریداری کردند و از خانه اپرای ملی وین به همراه کنسرت زیبا بهره بردند

فضاسازی زیبای باغات وکاخهای شون برون

به بالای باغ رفتیم ومنظره کلی شهر و کاخها در پیش چشمانمان بود

ساختمان پارلمان اتریش در وین

از موزه تاریخ طبیعی وین دیدن کردیم

موزه تاریخ طبیعی با مساحت ۸٫۷۰۰ متر مربع بزگترین موزه در شهر وین می باشد. این موزه دارای یکی از قدیمی ترین کلکسیون تاریخ طبیعی می باشد که سیر تکاملی تمامی موجودات کره زمین را از ابتدا واز عصر دایناسورها تا زمان کنونی به نمایش میگذارد

انسانهای اولیه که با شکار و زندگی خاص خود گذران زندگی میکردند

در اینجا نظریه داروین نیز هنوز در حال بررسی است

جمجمه واستخوان فک انسانهای اولیه متمایل به جلوتر بوده

فیل ماقبل تاریخ

این موزه از صدها بخش مربوط به انواع جانداران در ۳طبقه و هر طبقه دارای ۴سالن و دهها اتاق میباشد که همه جانداران رادر دوره های مختلف تاریخی نشان میدهد

از ساختمانهای گزومتر که زمانی محل جمع آوری سوخت بوده والان تبدیل به یک مرکز تجاری بزرگ شده دیدن کردیم

شبها در محله اشتفان پلازا که کلیسای زیبایی در آن قراردارد حال وهوای هنری و موسیقی حکم فرماست

نمای داخل کلیسای اشتفان پلازا در وین

بعداز دیدار اتریش راهی مجارستان و شهر بوداپست شدیم .کشوری که جزو اروپای شرقی است وبافرهنگی بسیار نزدیک به فرهنگ ما .سپاهیان داریوش بزرگ ۲۵۰۰سال پیش تا این شهر تا کناره رود دانوب پیشروی کرده اند وکتیبه ای از داریوش در کنار این پل قرار داشته

میدان قهرمانان در شهر بوداپست. این میدان یکی از زیباترین میادین اروپا است که محوطه بسیار بزرگی را به خود اختصاص داده است و در وسط این میدان مجسمه ارگانجل گابریل قرار دارد و در اطراف آن مجسمه ۸ تن از رؤسای قبایل و در اطراف میدان مجسمه پادشاهان مجاری مانند هوشوک لایوش قرار دارد.

روز بعداز راه اتوبوس رویی بالا رفتیم واز کنار موزه جنگ پیاده به سمت مجسمه آزادی رفتیم.این مجسمه از همه قسمتهای شهر بوداپست مشاهده میشود . این مجسمه مظهر آزادی است آزادی که سرانجام مجارستان بعد از قرنها زیر سلطه بودن توانست بدست آورد.از هرکجای شهر نگاه کنید مجسمه برنزی این زن را میبینید که برگی از زیتون به نشانه صلح در دست گرفته است.

دومجسمه ای که زیر پای مجسمه آزادی قرار گرفته .مجسمه برنزی آزادی از همه جای شهر بوداپست دیده میشود

بوداپست به پادشاه رودخانه دانوب شهرت دارد.منظره شهر از بالای تپه برج آزادی بی نظیر است

در برنامه بعدی مان با اتوبوس به بالای تپه ای دیگر رفتیم واز محل پرت شدن اسقف مجارستان و همچنین مجسمه آتیلا و سنت استفان دیدن کردیم

در کنار قلعه ماهیگیران، سراغ اولین پادشاه این کشور، یعنی سنت استفان رفتیم .بنیانگذار پادشاهی مجارستان و نماد این کشور . خودش و اسبش پس از اینهمه سال هنوز استوار و سرپا بودند

در بوداپست کلیسای هست که دست پادشاه خود را بعداز مرگ در این کلیسا داخل محفظه شیشه ای نگهداری میکنند و این کلیسا در پشت ساختمان پارلمان است که آنروز من نتونستم با گروه همراه شوم و از اون کلیسا نیز عکس بگیرم

خیابان های بوداپست

جلوی درب یک کلیسای بزرگ برای خنک کردن توریستها ، ماشینهای آب پاش گذاشته بودند ومردم خود را با آن خنک میکردند

بعداز۲شب اقامت در بوداپست وخرید از مراکز خرید شهر ، به طرف شهر وارنا در بلغارستان حرکت کردیم تا توسط ویزای شینگن گذری بتوانیم یک شب در وارنا اقامت کرده وریلکس کنیم

وارنا پس از سوفیا و پلوودیو سومین شهر بزرگ بلغارستان است.وارنابر کرانه دریای سیاه در نزدیکی دریاچه وارنا واقع شده و بندر مهمی در بخش شرقی بلغارستان بشمار می‌رود

ساحل شنهای طلایی وارنا بسیار معروف است ومایک شب در وارنا اقامت داشتیم وروز بعد ظهر از شهر خارج شدیم

سرتاسر وارنا پلاژهای ساحلی با امکانات رفاهی میباشد

روز بعداز بلغارستان به طرف ترکیه حرکت کردیم و شب بود که به استانبول رسیدیم

امروز گروهی از دوستان که استانبول را ندیده بودند از کاخ دولمه باغچه که محل زندگی آتاتورک بوده دیدن کردند

کاخ دولما باغچه مشرف به تنگه بسفر میباشد

مجسمه رضا شاه به همراه آتاتورک در میدان تقسیم ترکیه . روزبعد برنامه گروهی جهت دیدار کاخ توپی کاپی ومسجد ایاصوفیا و مسجد سلطان احمد ومنزل ابراهیم پاشا را داشتیم

برای دیدن گزارش برنامه کامل تر که خاص سفر ترکیه است به قسمت گزارش برنامه سفر به ترکیه مراجعه کنید

بعداز گذران ۲روز و۲شب در استانبول ، اتوبوس ما دیروز راهی کشور عزیزمان ایران شد .اتوبوسی که باکاپتانی آقا فریدون و آقا مصطفی ۳۰ روز با ما بود . ما هم روز اخر به فرودگاه آتاتورک رفتیم و با انرژی بسیار بالایی به ایران بازگشتیم