سفربه امریکا؛قسمت سوم

گزارش سفر به امریکا قسمت سوم :برنامه امروز ما حرکت از شهر پیج pejeبه طرف پارک ملی گرند کانیون میباشد که از سه جهت قابل دسترسی است

در مسیر حرکت به گرند کنیون از پل بزرگی گذشتیم که نمای زیبایی ازرودخانه کلرادو داشت .رودخانه ای که نقش بزرگی در حیات و زیبایی و زندگی ، ایالت یوتا ، اریزونا ونوادا دارد

صنایع دستی سرخ پوستان اریزونا که در مسیر در فروشگاهها به فروش میرسید

این خانم فروشنده هم در حال فروش صنایع دستی بودکه به دست خودش وخانوادش ساخته شده بود ، حضور عناصر طبیعت را میشد در نقاشی ها و کاردستیهای سرخ پوستان ، به زیبایی حس کرد

پلی که روی رودخانه کلرادو ساخته شده

وارد پارک ملی گرند کنیون شدیم . این دره بزرگ و دنباله دار به دست خالق هستی و با ابزاری به نام رودخانه کلرادو در طی دهها میلیون سال برشی عمیق ودنباله دار خورده و اشکال زیبایی را در طبیعت ایجاد کرده

در قسمتهای مختلف دیدگاههای مختلفی برای بازدید وعکاسی ایجاد کرده بودند

گرند کنیون زیباست ، شگفت انگیز است ولی من ایمان دارم که اگه گردشگرهایی که میان گرند کانیون را ببینند ، یه روزی پا بزارن تو کشور ایران و به کرمانشاه برن و آبشار پیران یا ریجاب و دره های زیبای اطرافش را ببینن ، اون موقع متوجه میشن که گرند کانیون واقعی کجا ست

قلعه ای که زمانی متعلق به سرخپوستان بومی بوده که از اولین ساکنان گرند کانیون بودند

هوا روبه تاریکی میرفت و تابش خورشیدبه هنگام فرودش ، روی این دره ها ، در هر لحظه نقاشی جدیدی را خلق میکرد

توی کوتاهی روز ، موفق شدیم این دره بزرگ را از چشم اندازهای مختلف تماشا کنیم و سلامی بدهیم .چند تا چیز اینجا دیدم که خلاف قوانین پارک های ملی بود ولی جواب سوالمو پیدا نکردم ، یکی اینکه داخل پارک ملی که پر است از حیات وحش هتل احداث میکنند ، دیگر اینکه یه مزرعه بزرگ دیدم که محل پرورش اسب و اسب سواری بود که اصلا ورود حیوانات اهلی به پارکهای ملی به علت ، سرایت بیماریهای مختلف ممنوعه ، حتما پیگیرش خواهم شد که چجوری …

از پارک ملی خارج شدیم ، هوا تقریبا تاریک شده بود ، برف کم کم شروع به بارش کرد و بیشتر وبیشتر شد .مسیرمان به طرف ویلیامز بود و بعداز ۱ساعت ماشین سواری به هتلمان رسیدیم .صبح زود از شهر ویلیامز به طرف پالم اسپرینگ حرکت کردیم حدود ۴۰۰کیلومتر راه داشتیم ، همگی به هم نگاه کردیم و متوجه شدیم انگار طبیعت داره قدرتشو درروزهای پایانی قبل از ژانویه به ما نشون میده

از یه جایی به بعد ماشینها هیچ حرکتی نداشتند و راه کاملا بسته شده بود ، بعداز یک ساعتی دوباره ماشین های با سرعت آهسته شروع به حرکت کردند و بعداز ۲کیلومتر دوباره ، توقف داخل برف وبوراندر همین حال ماشینهای کناری اعلام کردند که رادیو گفته ۵۵مایل معادل حدود ۹۰ کیلومتر ترافیک سنگین در این بزرگراه ایجاد شده که برای تخلیه این ترافیک حداقل ۱۸ ساعت زمان لازم دارند و خونسردی مردم در این میان ، و نگرش مردم به این مسئله که اتفاق بسیار عادی و معمولی برایشان مینمود ، برای ما بسیار جالب توجه بود

این شاهراه از شاهراههای اصلی ایالت آریزونا به کالیفرنیابود و ماشینهای سواری وسنگین زیادی ، روزانه در این مسیر در تردد هستند ، اما جالب این بود که انگار هیچ راهداری و امداد جاده ای و شن پاشی و از این برنامه ها در این مسیر وجود نداشت و همه مردم خیلی راحت وآسوده داخل ماشینها نشسته بودند ، وقتی از یکی شون پرسیدیم داستان چیه گفت جلوتر یه تریلی قیچی کرده و راه را بسته

ناهار را صبح داخل پلوپز سبزی پلو درست کرده بودیم تا با تن ماهی نوش جان کنیم ، مجبور شدیم که در همان سرمای بیرون غذا را با گاز بنزینی گرم کنیم و داخل ماشین بخوریم ، شاید خوشمزه ترین سبزی پلو با تن ماهی بود که به عمرمان خورده بودیم ، آخه تو اون شرایطی که هیچ چیزی نبود ، واقعا نعمت بود

امشب شب ژانویه بود ومردم همه خود را آماده کرده بودند که سال را داخل اتوبان و البته داخل ماشینهاشون تحویل کنند .این جا بود که نبوغ ایرانی علی خدابخشی به کار افتاد ، داخل جی پی اس نگاه انداخت و متوجه شد که یه راه فرعی به موازات همین راه وجود دارد که از یه زیر گذر که ۱۰۰ متر جلوتره میگذره ، خلاصه در حالی که چشمان همسفرامون از تعجب کل صورتشونو گرفته بود ، علی ومحبوبه به هم گفتند ، جنگ را شروع کنیم و خلاصه ماشین را روشن کردن و از حاشیه کنار جاده رد شده و از زیر گذر عبور کردند و وارد راهی شدند که هیچ بنا بشر و پرنده وهیچ جانوری دیده نمیشد

همسفران میگفتند علی جان ، این کار خطر داره اگه تو جاده پربرف بمونیم هیچ کسی نیست که صدامونو بشنوه و علی ومحبوبه با هم میخواندند ، عاقل به دنبال پل میگذشت ، دیوانه به آب زد وگذشت .خلاصه بعداز طی ۵۰ کیلومتر به اتوبان اصلی رسیدیم و سپس وارد اتوبان قبلی شده واز جلوی تریلی قیچی شده وترافیک در اومدیم ، صدای کف وسوتمون به آسمون هم رسید. از اینجا به بعد جاده مال خودمون بود وبس

شب ساعت ۱۱:۰۰بود که به شهر گرمسیری و پر نخل پالم اسپرینگ رسیدیم ، درجه حرارت واقلیم به کلی عوض شده بود .وقتی صبح بیدار شدیم همه به هم تبریک سال نو میگفتند ، ما هم به هم تبریک گفتیم که دیروز را با چه استقامتی وبا صبوری همسفران مان به موفقیت و سلامتی گذراندیم .تو اخبار شنیدیم که ترافیک دیشب تا ساعت ۵صبح ادامه داشته وباز هم خدارا شکر کردیم

واااااای بعداز سرما وکولاک دیروز ، دیدن این استخر آب گرم در هتل و نخل های سر به آسمان رفته برامون خیلی لذت بخش بود

پالم اسپرینگ یکی از شهرهای پولدارها وثروتمندهای امریکا است .یه خیابون هم داره به نام خیابان مشاهیر که به یاد هر شخص مشهوری یه ستاره روی پیاده رو درست کردند

یه چنین خیابونی تو شهر لوس آنجلس تو خیابان هالیوود هم هست

گشت یکساعته در این شهر زیبا وکوچک داشتیم ، خیابونهاش ما را یاد شهرها وجزیره های زیبای جنوب ایران انداخت ، گلهای کاغذی قرمز و نخل و هوای مطبوع ، البته خوزستانمون همه اینها را داره به جز اکسیژن خالصی که تو این شهر بود

اقامت ما در پالم اسپیرینگ برای این بود که این شهر در مسیر دسترسی ما به شهر سن دیاگو قرار داشت و مجبور بودیم برای استراحت یه شهری را در مسیر انتخاب کنیم که ترجیح دادیم این شهر زیبا را گزینش کنیم

بعداز ۱۵۰ کیلومتر به شهر زیبا و خوش آب وهوا وگرمسیری سن دیاگو رسیدیم ، ابتدا به موزه دریانوردی رفتیم ، سپس به طرف ساحل رفته و ساعاتی را در کنار ساحل گذراندیم .ساحل دوقسمت بود یه قسمت اختصاص به سگها داشت و قسمت دیگری به آدمها که میتونستند موج سواری و شنا و… داشته باشند

دریا موج های خوبی برای موج سواری داشت

رشته خاصی از بازی و ورزشهای ساحلی که توپ را به وسط توری دایره مانند پرتاب میکردند و نفر بعدی باید توپ را به دست میاورد

این شهر فاصله کمی با مکزیک دارد و حدود ۴۰ درصد مردم اینجا مکزیکی هستند ، ناهار را در یک رستوران مکزیکی غذاهای خوشمزه ای صرف کردیم

از ناو هواپیمابر دیدن کردیم

این درختها به مناسبت پایان جنگ دوم جهانی در کنارساحل ناو هواپیمابر توسط ژاپنی ها کاشته شده که سمبلی از صلح و دوستی شان با آمریکاباشد

اینجا محلی است که تمامی اشخاصی که در جنگها کشته شده اند ، چه در جریان جنگ وچه بعداز جنگ ، به خواب همیشگی فرو رفتند

کشور آمریکا در طول تاریخ معاصر خود بیشترین تعداد جنگها و کشته شدگان را در کل جهان دارد

مزار سرباز جان باخته در جنگ عراق

مزار سرباز کشته شده در جنگ ویتنام

مزار سرباز جان باخته در جنگ کرهبه احترام این انسانهای از جان گذشته دقایقی را در سکوت فرورفتیم

یک شب در سندیگو اقامت داشتیم و سپس به طرف لوس آنجلس حرکت کردیم به محض رسیدن به لوس آنجلس به مراکز خرید بزرگ شهر رفتیمصبح زود به طرف هالیوود رفتیم و بلیط ۱۰۰ دلاری هالیوود را خریدیم و وارد هالیوود شدیم

هالیوود دو بخش داره ، یه قسمتش مثل دیزنی لند میمونه بازی های مختلف ، سینماهای سه بعدی و چهار بعدی و کلی چیزهای سرگرم کننده دیگه .یه قسمتش هم جدی تر میشه و با یه ترن شما را به داخل استودیو های هالیوود میبرن و راننده ترن کنار صحنه های فیلمها یی که اونجا ساخته شده براتون توضیح میده

این قسمت مربوط به فیلمی است که شکار کوسه توش بازی واجرا شده

صحنه سازی های سقوط هواپیما

محله های وسترن فیلمهای هالیوودی

روز بعد به بورلی هیلز در لوس انجلس رفتیم ، ثروتمند ترین مردم امریکا اینجا زندگی میکنند ، جالبه که بنا به قولی ۲۰ درصد خونه ها وزمینهای اینجا مال ایرانی هاست

چهار راه ایرانی در خیابان وست وود لوس انجلس که اطرافش پر بود از مغازه ها ومحله های ایرانی نشین

بستنی گل وبلبل خودمون ، البته کیفیت بستنی اش اینجا عالی بود .مغازه دار ایرانی بود وپرسید از ایران چه خبر من ۲۰ ساله اونجا نرفتم ، گفتیم همه چی امن وامانه خدارا شکر

لوس انجلس یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا است

یه موزه تاریخی تو لوس انجلس ساختن که تازه تاسیسه و برای اینکه شناخته بشه ، علی رغم مخارج سنگینی که براش کردن ولی ورودیه نداره ، برای رسیدن به موزه باید ماشین را پارک کنی وبا این ترن ها به اونجا برسیباغی که مربوط به موزه تاریخ وهنر لوس انجلسه

روز بعد برنامه ما بازدید رصد خانه شهر بود که روی بلندی قرار داشت و مسیرکوهپیمایی مردم محل بود . که از این نظر خیلی شبیه به کوهستان کلک چال تهران بود که در کل این مسیر کوهپیمایی و آلودگی هوا وچاله چوله های خیابان و … نام تهرانجلس را کاملا با مسما میکرد

از رصد خانه دیدن کردیم .فوق العاده بودگزارش سفر به ایالت متحده در اینجا به پایان رسید .به علت اشتیاق برخی همسفران و اعضای گروه بیشه تور ، در روزهای پایانی سال و قبل از سفر به اروپا این گزارش را در سایت قرار دادیم ،که کار کمی با عجله و با مشکل کمبود وقت مواجه شد ، به همین علت بعد از سفر و در اواخر فروردین ماه ۱۳۹۴ ، این گزارش تکمیل و پر بار تر خواهد شد