تلسفر به آمریکا ؛قسمت دوم

گزارش برنامه سفر به ایالت متحده آمریکا :قسمت دوم سفر به نیمه رسیده و در شهر لاس وگاس هستیم.نماد شهر لاس وگاس شیری طلایی است که در ابتدای دروازه ورودی شهر قرار دارد . تعدادی از افراد مذهبی کنار دروازه ورودی این شهر پرچم به دست ایستاده اند و به گردشگران ندا میدهند که وارد شهر گناه نشوید و این خود تبدیل به جذابیت توریستی لاس وگاس شده

تصویر شیر نگهبان کازینوی مشهور شهر لاس وگاس

امشب به محض ورود به شهر لاس وگاس ، استراحتی کوتاه در هتل داشتیم و سپس سوار بر ماشین به طرف خیابان اصلی شهر رفتیم.در لاس وگاس نمادی از مجسمه آزادی در مرکز شهر قرار دارد و دورتادور آن هم پر از کازینو وهتل و مراکز تفریحی و ….استلاس وگاس به واقع شهر کازینو هاست . اما جالب اینکه این شهر در ایالت نوادا قرار دارد و از خشک ترین شهرهای امریکا است که مشکل جدی آب آشامیدنی دارد ، اما با چه ترفندی این همه گردشگر را به اینجا جذب میکند جای بسی تعجب است

تمام شهر ساخته معماران چیره دست و بزرگی است که بزرگترین طراحی ها را در هتل ها و کازینو ها و ساختمانهای شهر اجرا کرده اند

در شهر لاس وگاس ، از تعدادی از کشورهای شاخص گردشگر پذیر ، کپی برداری کرده اند وهتل و کازینویی شبیه به معماری وسنبل اصلی برخی کشورها ساخته اند . این عکس هتل پاریس است که برگرفته از برج ایفل پاریس میباشد

هتل ونیز لاس وگاس ، برج کوچکی شبیه سن مارکو ی ونیز ایتالیا ساخته اند و قایق هایی که کپی همان قایق های گاندولا در ونیز است و قایق رانهایی با پوشش محلی ونیزی

اینجا در لاس وگاس ، به ازای هر عکس که داخل قایق گاندولا میگیری و در استخر کوچکی قایق سواری میکنی ، ۲۰ دلار باید پرداخت کنی .یادم میاد که در ونیز ایتالیا برای کرایه هر قایق ۱۰ نفره باید ۸۰ یورو پرداخت میکردیم به نظرم اون جا به صرفه تر بود ، تازه میرفتی گرند کانال و خونه مارکو پلو و کلی جاهای دیگه ونیز هم میدیدی و تازه قایقران هم برات اشعار ایتالیایی میخونه

هتل ایفل در لاس وگاس

هتل ابوالهول که کپی برداری از مجسمه ابوالهول و اهرام مصر میباشد از زیباترین بناهای لاس وگاس است

ترن هوایی خیلی خیلی هیجان انگیزی از بالای شهر گذر میکرد جیغ وفریاد مردم اون بالا ، سوار ترن ، شور وحال قشنگی به شهر میده البته فقط شبها

دلم نیومد یه عکس از یکی از کازینوهای بزرگ شهر نذارمدر اقامت ۲شبه مان در لاس وگاس متوجه شدیم که این شهر فقط پراز رنگ است و نور و طراحی ومعماری و آدم های خیلی زیادی که فقط و فقط میان تو این شهر که یه عادتی که تبدیل به اعتیاد شده را به عمل برسونن ، میان و توی کازینو ها بازی میکنند وبیشتر مواقع هم برد ندارند ، گاهی یه خانم سالمند را میدیدی که سیگاری گوشه لبش روشن کرده و سخت غرق بازی است ، از چهره اش میشه اینو خوب حس کرد که براش برد وباخت مفهومی نداره ، فقط اومده که زنده بودنش را اینجا به خودش اثبات کنه و بگه من هنوز ریسک میکنم ، اشتباه میکنم ، شرط بندی میکنم ، پس هنوز هم زنده ام .به قول نویسنده معروف مسافرکوچولو :بعضی آدم بزرگها اینجوری اند

خیلی جالبه لاس وگاس کلی هتل داره و همه هتلها ب یه کازینو طبقه زیرین هتل دارند ،یعنی همه کازینوها زیر زمین قرار دارن .اکثر کازینوها انقدر بزرگ هستند که اگه خوب تمرکز نکنی حتما راه خروجی را گم میکنی و ممکنه وقتی از یه کازینو خارج میشی ، از یه طرف دیگه شهر سر در بیاریاونچه جالبه اینه که هیچ محدودیتی برای ورود به کازینو ها احساس نکردم ،گردشگران محجبه نیز بدون هیچ ممنوعیتی وارد کازینو میشدند،برخی مردم هم بالباسهای اسپرت و معمولی بودند، اما تو کازینوهای برخی کشورهای دیگه دیده بودم که حتما باید با لباس رسمی وارد بشی

شب آخر هم به مرکز خرید ۳کیلومتری رفتیم که کل سقف ، حالت سینمایی داشت . در شهر لاس وگاس تو خیابونها و پیاده روها ، سرویس های بهداشتی و همه جا وهمه جا ، بلند گوهای مخفی کار گذاشته بودند وموزیک جاز و …. در همه جای شهر پخش میشد وشاید از علل اصلی شور وحال اصلی در این شهر همین موسیقی بود .خلاصه لاس وگاس از پر طرفدار ترین نقاط گردشگری دنیا، هیچ نداشت به جز آنچه که از جنبه دنیوی ونفسانی انسانها را وسوسه میکرد تا بارها وبارها این شهر را برای گذران تعطیلات انتخاب کنند و بدون هیچ ثمره انرژی بخشی به شهر خود برگردند

برنامه امروز ما حرکت از لاس وگاس وایالت آریزونا به طرف ایالت یوتا میباشد که پارک های ملی مهم آمریکا مانند زایون ، برایس کانیون ، رد کانیون در این ایالت قرار گرفته انداقامت ما در پارک ملی برایس کانیون میباشد .تمامی این نام برده ها اسامیه پارک های ملی امریکا هستند که خصوصیات ژئو فیزیکی و حیات وحش خاص خود را دارا میباشند

یوتا از سوی شرق با کلرادو، در شمال با آیداهو، از جنوب با آریزونا، و از غرب با نوادا هم‌مرز است.. یوتا از نظر مذهب یک‌دست‌ترین ایالت آمریکا است. ۶۰ درصد از جمعیت یوتا از پیروان مذهب مورمون هستند که از شاخه‌های مسیحیت است. این مذهب تاثیر بسیاری بر فرهنگ و زندگی روزمره مردم یوتا داشته است که از آن‌جمله پرهیز از نوشیدن آشامیدنی‌های الکلی و هم‌چنین چای، و قهوه توسط مردم مورمون است

امروز از ایالت آریزونا ، وارد ایالت یوتا شدیم .ایالتی که بسیاری پدیده های شگرف زمین شناسی را در خود جای داده

اونچه که برام خیلی جالبه اینه که توی پارکهای ملی آمریکا حیات وحش خیلی احساس امنیت بیشتری دارند و بارها گرگ وخرس و آهو وگوزن و روباه را نزدیک جاده میدیدیم

پارک ملی زایون (به انگلیسی: Zion National Park) در ایالت یوتا در ایالات متحده آمریکا است. این پارک نزدیک به ۶۰۰کیلومتر مربع وسعت دارد.در ایام کهن، سرخ‌پوستان در این منطقه می زیستند.اما در حال حاضر بیشترین سرخ پوستان در ایالت آریزونا زندگی میکنند

پارک زایون در نهایت به پارک ملی رد کانیون یا دره قرمز وصل میشد ، خیلی جالبه ازاینجا به بعد رنگ آسفالت قرمز میشه ، یعنی هماهنگ با بافت ورنگ منطقه که هم حیات وحش احساس بهتری داشته باشند و هم در بافت منطقه خیلی تغییر مصنوعی احساس نشه

شگفتیهای زمین شناسی در این مناطق بی نظیر بود جاده های پیچ در پیچ ، کوههای رنگی ، برف سفید بر فرازکوههای قرمز ، روح انسان دایم در شگفتی فرومیرود

در اینجا از محوطه رد کانیون خارج شدیم و بعداز چند کیلومتری به برایس کانیون رسیدیم ، جایی که به داشتن مزارع و دامداریهای پرورش بوفالو ، بسیار معروف است

در ابتدای برایس ، به یه مزرعه بسیار زیبا رسیدیم و اونجا را برای صرف ناهار انتخاب کردیم ، استیک بوفالو ، عالی بود

بوفالو های آرام ودوست داشتنی در میان برف در حال آفتاب گرفتن بودند

رستوران وکافه وسترن ؛تجربه خیلی جالبی بود داخل این رستوران در ابتدای پارک ملی ، در کنار بوفالوها ، استیک بوفالو میل کنی

دکور داخل رستوران همه از وسایل و ادوات عتیقه کشاورزی ودامپروری گاو چرانهای امریکایی بود . حس خیلی خوبی در این کافه و مزرعه داشتم ، دلم میخواست میماندم و بهره میبردم .ولی چه فایده سفر رفتن هم مثل زندگی کردن میمونه ، همش باید دل بکنی و گذر کنی

بعدازصرف ناهار و عکاسی از مزرعه و منطقه ، راه را ادامه دادیم به طرف برایس کانیون

در مسیر آنطرف جاده دوباره تابلوی زایون را دیدیم ، با خود گفتیم ای کاش زمان توقف میکرد تا میشد این شگفتیهای طبیعت را بیشتر وبیشتر تماشا کرد ولذت برد

به منطقه برایس کانیون رسیدیم ، در دیدگاه های مختلف مکانهایی برای توقف و عکاسی درمسیر وجود داشت که میتوانستی بهترین نما را از منطقه داشته باشی

هوا روبه غروب میرفت و دستانمون در آستانه یخ زدن بود

محیط بانان منطقه ازمون خواستند که تا نیم ساعت دیگه هر جا بودیم برگردیم ، چون خطر بارندگی و لغزندگی جاده دوچندان میشد . آخرین عکسها را با آخرین نورهای روز ثبت میکردیم

شب را داخل هتل بسیار زیبایی به صبح رساندیم ، امروز صبح برنامه ما حرکت به طرف دریاچه پاول و تنگه آنتلوپ میباشد

صبح که از هتل برایس کانیون در ارتفاعات یوتا زدیم بیرون ، دیدیم همه جا سفید پوش شده ،خیلی هیجان انگیز بود

بعداز طی حدود ۳ساعت دوباره از ایالت یوتا به ایالت آریزونا رسیدیم ، منطقه ای که بیشترین سرخ پوستان آمریکایی اونجا زندگی میکنند و همه چی در انحصار خودشونهآریزونا یکی از ایالت‌های آمریکا است که در منطقه جنوب غرب آمریکا قرار دارد.نیمه جنوبی این ایالت بیابانی وکویری و نیمه شمالی آن جنگلی و مرتفع است . ما در روزهای پیش رو در نیمه شمالی آریزونا گشت میزنیم . نیمه‌ی شمالی آریزونا که بخشی از فلات مرتفع و بزرگ کلرادو را تشکیل می دهد، پوشیده از جنگل‌های کاج و صنوبر می باشد. از دیگر ویژگی های جغرافیایی این منطقه از آریزونا وجود کانیون‌های بزرگ و ژرف است

بخشی از “کوه‌های آتش فشانی سان فرانسیسکو” نیز در شمال آریزونا واقع شده است. این منطقه از آریزونا دارای آب و هوایی معتدل در سه فصل از سال و برف‌های سنگین در زمستان می باشد.

وقتی از ارتفاعات برایس کانیون پایین اومدیم ، هوا در آریزونا گرمتر شد ، در دریاچه پاول توقفی ۲ساعته داشتیم

میتونی با قایق ساعتها داخل تونل ها و راههای آبی دریاچه وقت بگذرانی

این عکسو از روی عکس گرفتم ومتوجه نشدم کجای دریاچه اینو گرفتن

سنگهای کانیون های مختلف که در سوغاتی فروشیها به قیمت بالایی به فروش میرسید . سنگ بزرگه حدود ۵۰ دلار بود

بعداز دیدار دریاچه پاول به طرف هتلمان در شهر پیج که کنار دریاچه پاول بود رفتیم ، ناهار را سریع خوردیم و به طرف تنگه آنتلوپ راه افتادیم . آنتلوپ کانیون ، یکی از زیباترین پدیده هایی بود که تابه حال دیده بودم ، یک دره چندین میلیون ساله که البته مشابه تنگه ظلمات خودمون در پارک ملی گرمساره ، حالا ببینین اینجا چه امکانات گردشگری گذاشتند ولی تنگه ظلمات ایران با آنهمه عظمت وبزرگی ، خیلی تنها و مظلوم مونده

از محلی که سوار جیپ های سافاری میشوی تا رسیدن به تنگه حدود ۳کیلومتر راه خاکی بود که بایستی با جیپ هایی که از قبل رزرو کرده بودیم میرفتیم ، جالب اینکه راننده همه ماشینهای سافاری ، دختر خانمهای سرخ پوست آریزونا بودند

بعداز سافاری در جاده خاکی و مسطح با ماسه های بادی نرم ، به تنگه رسیدیم . خانم راهنما برایمان قسمت به قسمت را توضیح میداد و مسیر تنگه ای که شاید ۵۰۰متربود را مدت ۱ساعت طول کشید که بازدید کردیم

خانم راهنما ، هم راننده سافاری بود ، هم راهنما بود وهم به گروهها ، تکنیک های عکاسی را داخل تنگه آموزش میداد تا بهترین عکس را از بهترین زاویه نوردهی ، بگیریم

تنگه آنتلوپ باتوجه به موقعیت های مختلف اشعه خورشید ، در زمانهای مختلف رنگها و نماهای متفاوتی به خود میگیرد

این عکسی بود که خانم راهنما با گوشی موبایل خودش گرفته بود

برخی قسمتها راه باریک میشد و بایستی صبر میکردی که مسیر برگشت خلوت بشه تا راه را ادامه بدی

برخی جاها روی سقف داخل تنگه یه تنه درختی میدیدی که توسط طوفان به اونجا اومده بود وقدمتش به حدود ۲۰۰۰ سال پیش میرسید

انتهای تنگه به فضای بازی میرسیدی که به مسیر رودخانه خشک شده ای منتهی میشد ، رودخانه ای که تاثیر زیادی در شکل گیری تنگه داشته

وقتی راه برگشت را داخل تنگه در پیش گرفتیم داشتیم به غروب نزدیک میشدیم

محبوبه وعلی تو این سفر امیدوارن که بتونند ، ایده های جالبی که از این منطقه گرفتن را ، تو پارک های ملی خودمون پیاده کنند

ایشون هم خانم راننده ، خانم عکاس و خانم راهنما هستند .سرخ پوست آمریکایی اهل اریزونا

این عکس کارخانه ای است که نزدیک شهر پیج ودریاچه پاول قرار دارد ، یاد کارخانه سیمان ابتدای جاده ورامین افتادم،چقدر تلاش کردیم ، بلکه بتونیم یه جوری جلوی این همه آلودگی که وارد ریه های مردم شهر ری و ورامین و تهران میشه بگیریم که هنوز موفق نشدیمادامه گزارش برنامه سفر فوق را در قسمت سوم مطالعه فرمایید