تاریخ سفر: ۰۹ بهمن , ۱۳۹۷

سفر ۵ روزه به استان خوزستان، در تاریخ ۹  بهمن ۹۷

مدیران بیشه تور در ایستگاه راه آهن تهران

آغاز سفر خوزستان

روز اول ساعت ۵ عصر از ایستگاه راه آهن تهران به طرف اهواز حرکت کردیم بعد از شب مانی در کوپه های قطار ۴ تخته تهران_ اهواز ، حدود ساعت ۷/۵ صبح به شهر اهواز رسیدیم صبحانه را در هتل پارس اهواز صرف کرده و از پل سفید اهواز بر روی رودخانه کارون دیدن کردیم.

لب کارون، پل سفید اهواز سالها بود کارون را اینقدر پر آب ندیده بودیم

به علت بارندگیهای شدید این چند روزه بعد از سالها عرض رودخانه کارون را بسیار پر آب دیدیم سپس به طرف شهر شوش حرکت کردیم.

بعد از حدود یک ساعت و نیم ماشین سواری به شهر تاریخی شوش یا در زبان باستانی سوزا رسیدیم، ابتدا از موزه شوش دیدن کرده و سپس به سمت کاخ آپادانا رفتیم کاخ آپادانای شوش در حدود ۲۵۰۰ سال پیش در زمان داریوش کبیر به عنوان اقامتگاه زمستانه ساخته شد و بعد از آن نیز محلی برای گردهمایی سفیران کشورهای مختلف شد و کاخ آپادانا به کاخ سازمان ملل معروف گردید.

بسیاری از اشیای داخل کاخ آپادانا در موزه های سراسر دنیا مانند: موزه لوور در پاریس، موزه تورنتو یا موزه های لندن و روسیه میباشد و همچنین تعدادی از این آثار و آجرهای لعابدار در موزه شهر شوش نگهداری میشود.

قلعه فرانسوی ها در دوره صفویه توسط کاوشگران فرانسوی از آجرهای شوش و چغازنبیل و هفت تپه ساخته شده است

از قلعه فرانسوی ها که توسط ژاک دمورگان باستانشناس فرانسوی ساخته شده بازدید کردیم.

نکته جالبی که در قلعه فرانسوی ها وجود دارد این است که بسیاری از آجرها و مصالح  بکار رفته در قلعه فرانسوی ها شوش از تپه چغازنبیل و یا آثار هفت تپه و همچنین کاخ آپادانای شوش آورده شده است.

جیب لندروری که پرفسور گیرشمن فرانسوی در ایران از آن استفاده میکرد و ابزار آلات پرفسور گیریشمن و همچنین ژاک دمورگان نیز در قلعه فرانسویان شوش در دید عموم قرار دارد.

به مزار دانیال نبی در شهر شوش رفتیم دانیال نبی و بسیاری از یهودیان در دوره کوروش هخامنشی و داریوش هخامنشی ارتباط خوبی با ایرانیان و پادشاهان ایران داشتند و این یکی از دلایلی است که تعدادی از پیامبران یهودی در کشور ایران زندگی کردند و از دنیا رفتند و آرامگاه آنها نیز در بسیاری از شهرهای ایران ساخته شده است.

آبشارهای شوشتر،  پل بند گرگر

ناهار را در شوشتر در رستوران مستوفی کنار سد شادروان شوشتر نوش جان کردیم، سپس از سازه های آبی شوشتر و آبشارهای شوشتر بازدید نمودیم.

آبشارهای شوشتر در حدود ۱۸۰۰ سال پیش به دستور شاپور ساسانی ساخته شده است.

شاپور ساسانی بعد از شکست دادن رومی ها در جنگ سربازان رمی را به همراه وارلین امپراطور رم به ایران آورد برای وارلین در کازرون امروزی کاخ با شکوهی ساخت و اسیران رمی را مجبور به ساخت سازه ها و پلهای متنوعی در نقاط مختلف ایران کرد که سازه ها آبی شوشتر یکی از آنها میباشد.

شهر شوشتر همچون جزیره ای میماند که میان دو شاخه رودخانه دز قرار گرفته است رودخانه دز از ارتفاعات اشترانکوه شهر عراق سرچشمه میگیرد و در شمال شهر شوشتر در محلی بنام بندمیزان این رودخانه به دو قسمت تقسیم میشود، چهار دانگه و دو دانگه، که این دو شاخه از دو طرف شهر شوشتر میگذرد و شهر شوشتر را همچون جزیره ای در برمیگیرند و در محلی بنام بندقیر بهم میپیوندد و رودخانه کارون نیز در بندقیر به رودخانه دز پیوسته و کارون بزرگ را تشکیل میدهند.

بعد از صرف چای در یکی از خانه های تاریخی شهر شوشنر به سمت معبد چغازنبیل حرکت کردیم.

بیشه تور کنار معبد چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل به عنوان بزرگترین زیگرات ایران را به خود اختصاص داده است، چغازنبیل به معنی زنبیل وارونه میباشد و زیگورات نیز به معنی نردبانی به سمت آسمان است.

حدود ۳۲۰۰ سال پیش زمانی که شخصی بنام اونتاش گال و همسرش  ملکه نپریسای  ایلام بودند دستور ساخت معبد چغازنبیل را در این شهر میدهند آنان معبد چغازنبیل را برای اینشوشیناک که خدای نگهبان شهر شوش بود بنا نمودند و اعتقاد داشتند که هر روز غروب اینشوشیناک خدای شهر شوش به بالای زیگورات چغازنبیل می آید و برای مردم شهر دعا میکند، این زیگورات توسط رومن گیریشمن در تپه های چغازنبیل کشف شد.

زیگورات چغازنبیل در اصل ۵ طبقه بوده و حدود ۵۲ متر ارتفاع داشته و در حال حاضر در اثر فرسایش و عوامل دیگر ارتفاع این زیگورات به ۲۵ متر و همچنین به ۲/۵ طبقه نزول پیدا کرده است لازم به ذکر است زمانی که آشوربانیپال به ایلامی ها حمله میکرد در طی این جنگها معبد چغازنبیل را به خاک و خون کشید و قسمت بزرگی از این بنا را ویران کرد.

جای پای کودکی بازیگوش از ۳۰۰۰ سال پیش در چغازنبیل شوش

چغازنبیل نیایشگاهی باستانی است که در زمان ایلام (عیلامی ها) و در حدود ۱۲۵۰ پیش از میلاد ساخته شده است، این بنا سالمترین زیگوراتی است که از جهان باستان پابرجا مانده است، این نیایشگاه در حمله خونبار آشور بانی پال به این شهر و همراه تمدن ایلامی نابود گشت و تا سال ۱۳۱۴ که به صورت اتفاقی کشف گردید  در زیر خاک مدفون بود.

چغازنبیل اولین بنای تاریخی کشور بود که در میراث جهانی یونسکو ثبت شد این بنا به عنوان بزرگترین بنای خشتی دنیا معروف میباشد.

بسیاری از آثار یافت شده در چغازنبیل در موزه لوور فرانسه نگهداری میشود.

شب را در هتل جهانگردی دزفول با مهمانوازی گرم کارمندان هتل گذراندیم و روز بعد به سمت سد دز حرکت کردیم.

بازدید بیشه تور از سد دز

سد دز در سال ۱۳۳۸ طی قراردادی توسط شرکت ایتالیایی و آمریکایی ساخته شد و ساختنش ۳ سال به طول انجامید

سد دز به عنوان نخستین سند ثبت شده بر کوهستان زاگرس معروف است این سد در زمان محمدرضا شاه پهلوی ساخته شد و دو شرکت بزرگ امریکایی و ایتالیایی کار ساخت سد دز را بر عهده داشتند این سد در زمان خودش به عنوان ششمین سد مرتفع، بتونی و دوقوسی در دنیا رتبه داشت و در حقیقت این سد بر روی رودخانه دز ساخته شد که هم از نیروی برق و آبی آن استفاده شود و هم محلی برای ذخیره آب باشد، این سد یکی از سازه های باشکوه از نظر نوع و مهندسی معماری در دوران خودش میباشد.

زمانی که به سد دز رسیدیم به دلیل بارندگیهای چند روز اخیر آب سد به شدت بالا آمده بود و حتی دریچه های اضطراری سد را در این ده روز اخیر باز کرده بودند که بتوانند از سرریز آب سد جلوگیری کنند.

بعد از دیدار سد دز به سمت شهر دزفول حرکت کردیم و ناهار را در یکی از رستورانهای کنار رودخانه دز صرف کردیم.

پل ساسانی ۱۸۰۰ ساله دزفول روی رودخانه دز

از پل ساسانی دزفول که به عنوان قدیمیترین پل دنیا از آن یاد میشود دیدن کردیم همچنین آسیاب های آبی رعنا که در عرض رودخانه دزفول قرار دارند به عنوان موزه آب دزفول معروف میباشند. سد ساسانی دزفول حدود ۱۸۰۰ سال پیش به دستور شاپور ساسانی و توسط سربازان و اسرای رومی بر روی رودخانه دز ساخته شده است.

حمام کرناسیون

حمام کرناسیون در شهر دزفول که تبدیل به موزه مردم شناسی شده است

از حمام قدیمی شهر دزفول بنام حمام کرناسیون دیدن کردیم این حمام مربوط به دوره زندیه میباشد و در دوره قاجار بسیار مورد استفاده قرار میگرفت همچنین این حمام از معدود حمامهایی است که هم قسمت زنانه و مردانه داشت که در حال حاضر این حمام مربوط به موزه مردم شناسی شهر دزفول شده است.

به بازار شهر دزفول رفتیم، شهر دزفول به عنوان بزرگترین شهر آجری دنیا معروف است و در این بازار از غرفه های قدیمی آهنگری ورشورسازی، بزازی، ادویه فروشی دیدن کردیم، بستنی گاومیش کنار بازارچه دزفول یکی از خوشمزه ترینها میباشد، کلوچه دزفولی نیز با کمی تفاوت از کلوچه شوشتری در قسمتهای مختلف بازار به صورت تازه پخت شده و به فروش میرسد.

روز بعد را به سمت ارتفاعات شمال شهر دزفول حرکت کردیم.

قلعه شاداب دزفول

فاتحان همسفران بیشه تور بر فراز قلعه شاداب

قلعه شاداب از ارتفاعات شمال دزفول

مسیر ورودی قلعه شاداب

یکی از زیباترین نقاط دیدنی دزفول قلعه طبیعی شاداب میباشد این قلعه که مربوط به دوره ساسانی است در بلندترین قسمت منطقه ساخته شده و از چهار طرف توسط دیواره ها و دره های بسیار عمیق احاطه شده است و همچنین گورستان باستانی و قدیمی با سنگ قبرهای قدیمی نیز در پای کوهستان قلعه شاداب بسیار دیدنی میباشد.

گورستان باستانی قلعه شاداب دزفول

سنگ قبرهای گورستان تاریخی شاداب یکی از جذابیتهای تاریخی این منطقه است در قدیم در این گورستان روی سنگ مزار هر متوفی نقاشیهایی روی سنگ حک میکردند که نشان از نوع زندگی و نوع شغل شخص وفات شده داشته است، مثلا اگر روی سنگ مزار شخص درخت نخل حک شده باشد نشان از آن دارد که شخص نخلستان داشته و به دیگران خرما میداده است اگر شخصی سوار بر اسب  باشد یعنی اینکه که شخص جنگاور قدرتمندی بوده است و همچنین اگر عکس ساز و شخصی در حال رقص باشد به معنی این است که شخص متوفی هنرمنده بوده میرقصیده و ساز مینواخته ..

قلعه شاداب یک ورودی بیشتر ندارد و همین باعث شده که این قلعه تا حدودی تسخیر ناپذیر باشد و یک سنگربان کافی است که یک لشکر را از بین ببرد زیرا راه ورودی قلعه بسیار باریک میباشد.

جزیره شهیون

به بلندترین قسمت قلعه شاداب رفتیم و از آنجا چشم انداز بسیار زیبا و بینظیری را به دشتهای پایین و همچنین به دریاچه سد دز و دریاچه شهیون داشتیم.

ناهار را در روستای پامنار، در یکی از خانه های بومگردی که متعلق به ابوطالب بود سرو کردیم، ابوطالب و همسر و خانواده اش بسیار خوش سلیقه هستند و ماهی تازه ای که از دریاچه صید شده بود را به طرز بسیار خوشمزه ای طبخ کرده به همراه سبزی پلو با برنج محلی به همراه سبزی محلی برای گردشگران مهیا کردند.

دریاچه شهیون در ارتفاعات شمال دزفول، جزیره اسرار آمیز شهیون

اسکله دریاچه شهیون دزفول

قایق سواری در دریاچه شهیون

لیدرهای بیشه تور در کنار دریاچه شهیون

بعد از صرف ناهار تعداد ۵ قایق کرایه کردیم و به سمت دریاچه شهیون حرکت کردیم و در بزرگترین جزیره این دریاچه از قایقها پیاده شدیم و از تپه ای که بر روی جزیره بود بالا رفته و چشم انداز بسیار زیبایی را به دریاچه شهیون داشتیم.

دیدار ورزش باستانی در زورخانه کنار هتل جهانگردی دزفول

شب را به یکی از زورخانه های شهر دزفول که در کنار هتل جهانگردی دزفول بود رفتیم و حدود دو ساعت و نیم داخل زورخانه بودیم بدون آنکه متوجه گذر زمان باشیم مدت ۲/۵ را در زورخانه به تماشای این وزرش باستانی نشستیم، از دیدن ورزشکاران باستانی کار شهر دزفول بسیار خرسند شدیم و از اینکه در این زورخانه کودک، نوجوان، میانسال و سالمند همه در کنار هم ورزش میکردند و سعی فراوانی برای زنده نگه داشتن این میراث معنوی ایران زمین مینمودند ورزش باستانی، ورزش پهلوانی یا ورزش زورخانه ای در سال ۲۰۱۰ میلادی در فهرست میراث معنوی یونسکو ثبت شده است. ورزشکاران این زورخانه با مهمان نوازی گرم خود از ما پذیرایی کردند.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری یا رادمان پورماهک

بعد از سه شب اقامت در هتل جهانگردی دزفول به سمت روستای شاه آباد در ۱۰ کیلومتری حومه دزفول رفتیم تا از آرامگاه یعقوب لیث صفاری اولین سردار بزرگ ایرانی دیدن کنیم و همچنین سلامی بدهیم به یعقوب لیث صفاری که اولین شخصی بود که بعد از ورود اسلام به ایران در زنده نگه نگهداشتن زبان پارسی بسیار تلاش نمود.

بیشه تور در حومه دزفول، کنار مزار یعقوب لیث صفاری

یعقوب لیث صفاری بعد از ساسانیان و بعد ورود اسلام به ایران اولین شخصی بود که نخستین دولت مستقل ایرانی را ایجاد کرد و همچنین با ورود فرهنگ عرب و زبان عرب به ایران بسیار مبارزه نمود یعقوب لیث بیش از ۲۰ سال در مقابل خلفای اموی جنگید و در نهایت در شهر گندی شاپور در حومه شهر دزفول از دنیا رفت.

به سمت شهر آبادان در جنوب استان خوزستان حرکت کردیم هر چقدر به سمت جنوب میرفتیم آب و هوا و اقلیم منطقه گرمسیری تر میشد و در حقیقت اقلیم و پوشش گیاهی به شکل جلگه ای در می آمد.

تالاب شادگان

در این تالاب حداقل هر خانواده ها  دو عدد قایق دارند

اولین بازدید ما در آبادان دیدار تالاب شادگان بود برای دیدار هر منطقه ای معمولا از ماشین و هر وسیله نقلیه ای استفاده میشود اما تالاب شادگان از این نظر استثنا میباشد زیرا برای دیدن این تالاب بایستی فقط از قایق استفاده کرد، حدود ۱۸ روستا داخل تالاب شادگان قرار دارند و رفت و آمد این روستاها به یکدیگر فقط از طریق قایق و از طریق راههای آبی امکان پذیر است.

بیشه تور داخل تالاب شادگان آبادان

از امکانات این تالاب صید ماهی و سرو ماهی کبابی داخل جزیره شادگان میباشد

در تالاب شادگان آبادان روبروی هر خانه یک قایق پارک است و حتی کودکان روستای صراخیه و سایر روستائیان تالاب نیز قادر به ساخت قایق، شناکردن و همچنین قایقرانی میباشند

تالاب شادگان در لیست تالابهای بین المللی دنیا ثبت شده و به عنوان یکی از غنی ترین اکوسیستم های آبی معرفی میشود، آب این تالاب از رودخانه جراحی و همچنین از طریق جزر و مد خلیج فارس و نیز آب باران تامین میشود.

بزرگترین روستای این تالاب روستای صراخیه میباشد که مجاور بزرگراه قرار گرفته است حدود هفت قایق گروه ۴۰ نفره ما را به قسمتهای مختلف تالاب برد پوشش غالب در این تالاب نیزار میباشد و همچنین تالاب شادگان محلی امن برای پرندگان مهاجر و نیز پرندگان بومی منطقه است.

مشاغل اصلی مردم در روستاهای تالاب شادگان پرورش گاومیش، صید ماهی میباشد، از امکانات جدیدی که در این تالاب قرار داده شده صید ماهی و طبخ آن به صورت تازه برای گردشگران میباشد که البته ما ناهار را در هتلمان در شهر آبادان سفارش داده بودیم.

بعد از صرف ناهار و استراحت در هتل پارس آبادان، بعد از ظهر برای شهرگردی به مرکز شهر شلوغ شهر آبادان رفتیم.

بیشه تور در کنار نشانه مخصوص اسکله ماهی گیری آبادان که از سالها قبل به جا مانده است

حال و هوای آبادان در روز پنجشنبه عصر بسیار شاد و شلوغ و پرانرژی بود، برخی دوستان از ادویه فروشی جلالی خرید نمودند برخی دیگر به مراکز خرید جدید رفتند همچنین به همراه اعضای گروه بیشه تور از نشانه اصلی اسکله صیادی آبادان عکاسی نمودیم.

شب را نیز در سفره خانه سنتی که در پشت هتل پارس قرار داشت و مراسم موسیقی سنتی و همچنین نی انبان و سازهای سنتی جنوبی را مینواختند گذراندیم، عجب شب زیبایی را تجربه کردیم.

بیشه تور در اولین پمب بنزین ایران در شهر آبادان که تبدیل به موزه بنزین شده است

موزه پمب بنزین آبادان

اولین تاکسی های اپل خط آبادان_اهواز که در اولین بنزین خانه آبادان سوختگیری میکردند

دسته های نازل پمب بنزین از گذشته تا به امروز در موزه بنزین آبادان

صبح روز جمعه و روز آخر در برنامه به سمت موزه بنزین در شهر آبادان رفتیم در این موزه سیر تکامل بنزین، پمپ بنزین، ماشین، نحوه فروش بنزین، گالون های بنزین، و هر چه که مربوط به ارائه و تولید بنزین بوده را به نمایش گذاشته اند.

کلیسای گاراپت مقدس در دوره پهلوی و در سال ۱۹۵۸ میلادی (۱۳۳۶ هجری شمسی) در شهر آبادان ساخته شده و یکی از سه کلیسای این شهر که سالم است. این اثر در سال ۱۳۸۲ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده و بزرگترین تالار اجتماعات ارامنه مقیم آبادان محسوب شده است

ازکلیسای آبادان دیدن کردیم و اما نکته جالب این کلیسا که با کلیساهای دیگر بسیار متفاوت بود این است که دقیقا دیوار به دیوار این کلیسا مسجد قدیمی شهر قرار دارد و همچین صحنه ای را در هیچ کجای دنیا نمیتوان دید که دیوار یک کلیسا چسبیده به دیوار مسجد باشد و این نشان از گفتگوی مظاهر و گفتگوی تمدنها در زمان خودش داشته است.

از کلیسای رنگونی ها که مربوط به مهاجران کشور برمه به ایران بوده دیدن کردیم این کلیسا در زمانی که اولین پالایشگاه نفت در شهر آبادان ساخته شد توسط برمه ایها بنا گردید زیرا بعد از ساخت پالایشگاه نفت در آبادان از بسیاری از کشورها برای کار و زندگی به آبادان مهاجرت میکردند و زمان طولانی در این شهر اقامت داشتند برای خود اقامتگاههای مانند کلیسا، مسجد و … میساختند.

بیشه تور در مضیف حاج عبدالله جزیره مینو در خرمشهر

در مضیف حاج عبدالله جزیره مینو با غذاهای سنتی چای و قهوه عربی از گردشگران پذیرایی میشود

به سمت خرمشهر حرکت کردیم و از روی پل سفید گذر کردیم به جزیره مینو رسیدیم و در آنجا بستنی گاومیش بسیار خوشمزه ای که نمونه اش را در هیچ جای دیگر نخورده بودیم نوش جان کردیم.

موزه جنگ خرمشهر

از موزه دفاع مقدس خرمشهر که همان موزه تاریخ جنگ میباشد دیدن نمودیم و قسمتهای مختلف این موزه نشان از رشادت های رزمندگان ایرانی در جنگ ایران و عراق داشت که بسیار گردشگر را تحت تاثیر قرار میداد از مسجد جامع خرمشهر دیدن کردیم که در زمان جنگ ایران و عراق کاملا ویران شده بود و سپس به مهانخانه موزیف در خرمشهر در کنار جزیره مینو رفتیم این مهانخانه که توسط نی و درخت نخل ساخته شده یکی از بینظیرها در دنیا میباشد.

بعد از دیدن رودخانه اروند رود و دهانه بهمن شیر به طرف هتل برگشتیم و ناهار محلی خوشمزه ای را در هتل پارس نوش جان کرده و حدود ساعت ۳ در فرودگاه آبادان حاضر شدیم، پرواز ما ساعت ۵ عصر بود.

و اما آنچه که ما را در فرودگاه بسیار متعجب کرد انبوه گردشگران عرب زبان بود که از کشورهای نزدیک خود را به آبادان رسانده تا از آنجا به شهرهایی مانند مشهد، تهران.. و شهرهای دیگر مسافرت میکنند، بعد از کم ارزش شدن پول ایرانی تعداد زیادی از گردشگران عرب در همه جای کشور ایران دیده میشود.

بعد از یک ساعت و ۱۵ دقیقه پرواز حدود ساعت ۷ عصر بود که به تهران رسیدیم.