هندوستان مربع طلایی

امروز ساعت ۹:۰۰صبح پرواز ما بودبه کشور رنگها و فرهنگها که گویی بسیاری شگفتیهای دنیا را درخودجمع نموده است.سفرماازمثلث طلایی به مربع طلایی تغییر کرده است زیرا که شهرریشیکش درضلع شمال شرقی دهلی قرار گرفته است.

تعداد گروه ما۴۵نفر بودکه یک دستگاه اتوبوس ۴۸نفره آشتوک لیلندکه طراحی کشورهندوستان وبسیار اتوبوس راحتی بوددر فرودگاه گاندی در انتظارمابود.

پروازمان بدون تاخیر به دهلی انجام شد.مدت زمان پروازما ۳:۳۰بودکه توسط هواپیمای ماهان انجام میشد.

دردهلی آقایی که ازطرف کمپانی هند به همراه اتوبوس در انتظار مابود،با ۴۵حلقه گل نارنجی به استقبالمان آمد.باانداختن حلقه های گل واستقبال خوبی که ازماشدخستگی پروازمان به دررفت.چیزی که مارا ازهمان ابتدا غافلگیر کرد ترافیک سنگین خیابان های دهلی بود.حدود۲ساعت طول کشید که ما به هتل کراون پلازای دهلی که یک هتل *۵بسیار شیک بودرسیدیم.درراه هتل محبوبه وعلی درمورد کشورهندوستان ،فرهنگ و مردم هند،توضیحات جالبی دادند.عکسی که دربالا میبینید ، وسیله نقلیه ای به نام اتوریشکا یا توک توک میباشد که موتور۳چرخی است که تاکسیهای مسافر بری هند میباشد.البته همین وسیله به شکل دوچرخه هم وجود دارد که توصیه کردیم ترجیحا سوارنشوند.چون دورش کاملا باز بوده والبته احساس خوبی نیست که یک نفر با مشقت تمام رکاب بزنه و۲نفر را حمل کنه.

دیشب را وقت آزاد داشتیم برای خرید ازفروشگاه سیتی سنتروشرکت درمراسم عروسی باشکوهی که در هتل مان بود.امروزصبح ساعت ۸:۰۰ با اتوبوس حرکت کردیم . یک نفر راهنمای هندی فارسی زبان دراین سفر باما همراه شد.شهردهلی را به ترتیب بازدیدنمودیم.ابتدا ازدروازه هندیا ایندیاگیت که بنای یادبود۹۰۰۰۰سربازهندی میباشد شروع نمودیم.

جنس این بنا ازگرانیت وسنگ ماسه میباشدوروی دیوار این بنا اسامی سربازان هندی نوشته شده و شعله آتشی دروسط این بنا همیشه روشن است که به نام شعله جاوید سربازگمنام میباشد. اطراف بنا تعدادی سربازبالباسهای فرم به شکل کاملا ساکن ایستاده اند.

دیدارمزار مهاتما گاندی یعنی دیدار هندوستان . برای رفتن به کنار مزارگاندی ، مثل هرجای مقدس دیگری لازم بودکفشهارا درآوریم.بالای مزار دریک محفظه شیشه ای ،مقداری ازخاکستر پیکر گاندی را قرارداده بودند.گاندی همان شخصی است که هندوستان آزادی خودرامدیون اوست .وی بدون جنگ وخونریزی وباقدرت بیان و فکر توانست هندوستان را از مستعمره بودن انگلیس آزادنماید

مهندس گاندی رهبر سیاسی و معنوی هند که توانست با تز عدم خشونت استقلال را برای مردم هند به ارمغان آورد

ازنمای خارجی کاخ ریاست جمهوری و ساختمان پارلمان هند دیدن نمودیم که البته اجازه دیدار داخل انها نیست حتی سواربر اتوبوس هم نباید کنار کاخ وساختمان پارلمان توقف کرد.

در پیاده رو خیابان ها گاهی اشخاص مار گیری را میددی که با نواختن ساز مخصوصی مار را از لانه بیرون میکشیدند

قلعه سرخ (رد فورت یا لال قلعه ) بزرگترین مرکز جلب گردشگران در شهر دهلی پایتخت هندوستان است. لال در زبان هندی به معنی قرمز است. دستور احداث این قلعه را شاه جهان امپراتور گورکانی، وقتی که پایتخت خود را از اگرا به دهلی تغییر داد، صادر کرد. ساخت آن نه سال به طول انجامید و در سال ۱۶۴۸ تکمیل شد. این قلعه در کنار رود یامونا قرار دارد و به شکل یک هشت ضلعی نامنظم است که به وسیله دیواری از سنگهای قرمز رنگ محصور گشته که طول آن ۵/۲ کیلومتر و ارتفاع آن از ۱۶ تا ۳۳ متر متغیر است.

دیوان خاص محل ملاقات‌های خصوصی شاه‌جهان در قلعه سرخ

رنگ محل به معنی محل رنگ‌ها اقامتگاه همسر اصلی شاه بنایی زیبا با تزئینات طلایی، سقف منقوش و حوض مرمرین

قلعه سرخ درفهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است

قطب منار مناره‌ای است در دهلی پایتخت هندوستان که ۷۲/۵ متر ارتفاع دارد و بلندترین بنای آجری دنیاست. این مناره بزرگ از مرمر و سنگهای سرخ درسال ۱۱۹۹میلادی ساخته شده

منظری از قطب منار از داخل مسجد قوه الاسلام که در مجموعه قطب منار قراردارد

قطب منار ۵طبقه میباشدکه بین هر ۲طبقه ایوان مدوری قرار گرفته، عکس فوق ردیف کتیبه‌های خوشنویسی زیر ایوان حدفاصل طبقه اول و دوم منار رانشان میدهد

آنچه مجموعه قطب منار را جذابتر می‌کند وجود یک ستون مرموز از فلزی ناشناخته‌است که در صحن اصلی مسجد قوه الاسلام قرار دارد و مربوط به قرن چهارم یا پنجم میلادی است. این ستون فلزی از آلیاژ ناشناخته‌ای ساخته شده که هرگز زنگ نمی‌زند و رنگ عوض نمی‌کند و فرسوده نیز نمی‌شود.مردم این ستون را مقدس میدانندوهنگام ادای حاجات دست را دور آن حلقه میکنندوحاجات خودرا میگویند

ستون فلزی مرموز وسط صحن مسجد

عکس فوق با حرکت بسیار سریع علی گرفته شد درحالی که هواپیما از بالای منار عبور میکرد

بعدازدیدارلال قلعه وقت آزادداشتیم برای دیدار مسجدجامع دهلی که اتوبوس تا کنارش نمیتوانست برودوفاصله ۱کیلومتری قلعه تا مسجدرا یاپیاده ویا بااتوریشکا باید میرفتیم.تعدادی ازدوستان نیزازمسجددیدن نمودند.مسجد جامع دهلی یا جامع مسجد یا مسجد جهان‌نما، بزرگترین عبادتگاه مسلمین در سرزمین ۷۲ ملت . این مسجد از ماسه سنگ ساخته شده و دارای دو منار و سه گنبد مرمرین می‌باشد. این مسجد عنوان بزرگترین مسجد جهان را کسب کرده‌است و روزگاری بزرگترین آنها هم بوده‌است.

صحن مسجدجامع پربودازکبوترانی که بازدیدکنندگان برایشان غذامیریختند.برای دیدارمسجدبرای خانمها لباس مخصوصی بودکه پوشیدن آن درابتدای ورودی مسجد الزامی بود.عکس فوق مراسم افطاری را درمسجدجامع نشان میدهدکه برگرفته ازسایت:www.bfnews.irمیباشد.

امروزساعت ۷:۰۰صبح حرکت ازدهلی به جیپوربود.بعدازگذر ازجاده پرترافیک وشلوغ جیپور درمسیر در یک مجتمع بین راهی برای پذیرایی توقف داشتیم که همسفرانمان ازصنایع دستی مجتمع خریدکردند.خلاصه مسیر ۲۵۰کیلومتری دهلی به جیپوررابه علت شلوغی وباریکی جاده در۷ساعت طی نمودیم که البته این روال همیشگی این جاده میباشد.ناهار را درشهرجیپور دریک مک دونالد مهمان ساده سفران بودیم.سپس به هتل کلارک آمرکه یک هتل *۵بودرفتیم.بعدازظهروقت آزادداشتیم برای خریدوشرکت درمراسم رقص سنتی جیپورعکس فوق از کاخ جال محل در نزدیکی شهر جایپور در ایالت راجستان هند است که مهاراجه های سابق جایپور این کاخ تابستانی را در میان دریاچه مان ساگار بنا کرده بودند.

این کاخ محل تفریح وبازی شطرنج مهاراجه هابوده .

داخل شهرجیپور که میرسیم باغها و عمارات مجلل و کاخهای زیبا در سراسر این نواحی بچشم میخوردجی‌پور معروف به شهر صورتی، از شهرهای تاریخی هندوستان و مرکز ایالت راجستان است. شهر جی‌پور در شمال غربی کشور هند قرار دارد

این شهر در سال ۱۷۲۷ توسط فرمانروای آمبر بنیاد شد و نخستین شهر دارای طرح شهری در هندوستان بود امروزصبح برای صرفه جویی دروقت واینکه توترافیک مرکزشهرجیپوروهمچنین صف شلوغ فیل سواری گیرنیفتیم ازهتل کلارک آمر خواستیم که صبحانه را ساعت ۶:۱۵سروکند.ماساعت ۷:۰۰،اتاقهارا به هتل تحویل دادیم وحرکت کردیم.ابتدا ازکاخ هوامحل دیدن نمودیم.هوا محل قصریست در داخل شهر وخیابان اصلی که بوسیله مهاراجه (پادشاه )در ۱۷۹۹ ساخته شده شامل ۵ طبقه که مهاراجه در آن ۱۸ ملکه داشته.

درساختمان این کاخ تعداد زیادی پنجره به کاررفته که باعث جریان باد داخل کاخ میشود وبه همین علت به کاخ بادها معروف است . زمانی که آنجا بودیم تعدادی میمون روی دیوار کاخ بازی میکردند

سپس برای دیدارقلعه آمبر به ایستگاه فیل بانی رفتیم ازشب قبل تعداد ۲۲فیل برای گروه سفارش دادیم و یادآوری کردیم که صبح زود آنجا هستیم .فیلهای خوش قول سروقت آمده بودند.هر۲نفر باید۹۰۰روپیه میدادندتا با فیل به قلعه بروند

فیل نزدهندیان بسیار مقدس میباشد.فیلها را رنگ آمیزی کرده بودند.

مسیر قلعه پربود از میمونهایی که از طرفی به طرف دیگر میپریدند

در این قصر مسیری برای عبور وسیله ای ولیچر مانند وجود داشت که مختص ملکه بود؛ زیرا وقتی ملکه لباس ها و جواهرات سنگین خود را استفاده می کرده است نمی توانسته است که بر روی پا راه برود و ناگزیر وی را با آن وسیله خاص حمل می کرده اند

در زمان‌های قدیم موقع ورود پادشاه آهنگی نواخته می‌شده که الان نیز برای ورود تعداد زیادی از توریست‌ها این نوازندگی انجام می شود.همچنین پادشاه موقع ورود گلباران هم می‌شده است؛ این کار از اتاقی در بالا انجام می شده است. در واقع ملکه در این اتاق در انتظار شاه بوده است. چرا که این اتاق مشرف به راه ورودی قلعه است و هنگام بازگشت برای وی گل می ریخته است

ازاین پله ها به طرف دیوان خاص وعام کاخ حرکت کردیم

شبیه تمام کاخ های مشاهده شده در سفر این قلعه هم دارای دو قسمت به نام های دیوان عام و دیوان خاص بود. دیوان عام با ۴۸ ستون خود نمایی می کردکه گروه ساده سفران مقابل این دیوان عکس گروهی گرفت.

این عکس از دیوان خاص که به آن شیشه محل گفته می شود است ؛ چرا که در این قسمت آیینه کاری های مفصلی وجود دارد که به علت تخریب آن توسط مردم اجازه ورود به آن نبود

شیشه محلبعدازدیدار کاخ امبرمسیر برگشت کاخ را با جیپ طی کردیم سوار اتوبوس شده وبه طرف شهرآگرا حرکت نمودیم

ساعت ۱۵:۳۰بودکه به آگراوتاج محل رسیدیم.از تاج محل دیدن نمودیم که از عجایب ۷گانه دنیا میباشدورودی تاج محل

این بنا به دستور شاه جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود همسر ایرانی محبوبش ممتاز محل که در سال ۱۶۳۱ (میلادی) به‌هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده‌است. شاه بنا به وصیت همسرش تصمیم گرفت با ساخت بنایی زیبا، مجلل و عظیم، همسرش را جاودانه کند. از این‌رو آرامگاهی زیبا بر روی قبر او بنا نهاداین ساختمان بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی بنا شده‌است و در ساخت آن ۲۰،۰۰۰ هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا به‌خصوص ایران، شبه قاره هند، آسیای میانه و آناتولی شرکت داشته‌اند

آغاز ساخت تاج‌محل سال ۱۶۳۲م (۱۰۴۲ ش) بوده و در سال ۱۶۴۷م (۱۰۵۷ ش) تکمیل شده‌است

در نزدیکی باغ‌های تاج محل بنای مغولی ارزشمندی به نام قلعه قرمز آگرا واقع شده است که قدمت آن به قرن شانزدهم می‌رسد. این قلعه مستحکم از سنگ ماسه سرخ رنگ با دیوارهایی به طول ۵/۲ کیلومتر، شهر سلطنتی حاکمان مغول را در خود جای داده است

این منطقه شامل تعداد زیادی کاخ افسانه ای، از جمله کاخ جهانگیر و خاص محل که توسط شاه جهان ساخته شده است و شامل سرسرای تماشاگران مانند دیوان خاص و دو مسجد بسیار زیبا می شود. اکبر شاه علاقه زیادی به سنگ ماسه سرخ داشت و برای عمارت های این بنا از این سنگ استفاده کرد به همین دلیل امروزه به آن قلعه سرخ یا ارگ سرخ آگرا نیز گفته می شود که نباید با قلعه سرخ در دهلی اشتباه گرفت.

از اونجایی که تاتر تاج محل ساعت ۶ شروع میشد، سریع ازقلعه سرخ رفتیم به سالن تاتر تاج محل. این سالن هم مثل بقیه مکانهای تاریخی و توریستی هند، پر از معماری و طرح های باستانیشون بودسالن تاتر بسیار مجهز بود، سیستم تهویه خوب، صندلیهای راحت و بهتر از همه اینها هدفون ترجمه کننده فارسی. از همه اینها که بگذریم ، تاتر داستان تاج محل بسیار زیبا و پر از رقصهای هندی بود. این تاتر روایت عشق شاه جهان و همسرش ممتاز بیگم – دختر وزیر شاه جهان که اصالتا شیرازی بود- را نقل میکرد

این تاتر خیلی قشنگ و تاثیر گذار بود…

بعد از تموم شدن تاتر اجازه داشتیم که روی سن بریم و با شاه جهان و ممتاز بیگم و ماکت تاج محل که دقیقا عین بنای اصلی بود، با همون سنگها و با همون معماری و حدود هفت سال طول کشیده بود ساخته بشه ، عکس بگیریم

بردن دوربین به سالن ممنوع بودومجبورشدم از سایت بانک گردشگری این عکسهارا جداکرده وبگذارم

دیشب بعدازدیدار تاتر بین المللی تاج محل،به مک دونالدرفته وشام خوردیم .برنامه امشب ما حرکت به ریشکش بصورت شبروبود.ازآگراتاریشیکش حدود۱۰ساعت راه بود.صبح ساعت ۸:۰۰بودکه به شهرریشیکش رسیدیم.باهماهنگی قبلی مسوولین تور اتاقهای هتل راصبح به ماتحویل دادند.صبحانه را نیز درهتل صرف کردیم .بعد ازاستراحت برنامه یوگاداشتیم که توسط خانم لیلی خردمنداز مربیان ترازاول یوگاانجام شدکه همین جا ازایشان کمال سپاس وامتنان راداریم. ساعت ۴:۰۰عصر برنامه ما شهرگردی بود

شهرریشیکش پایتخت یوگای دنیااست . شهری که به محض ورودبه آن میتوان موجی از آرامش ومعنویت را درآن حس کرد.سراسر خیابان های این شهرپراست از مدارس آموزش علوم روحی یا اشرامهاومدارس آموزش یوگا

رودخانه مقدس گنگ از ارتفاعات هیمالیا سرچشمه میگیرد و بعدازعبورازکشورنپال و…به شهر کوهستانی ریشکش رسیده واین شهر را به ۲قسمت نقسیم میکند.تنهاراه ارتباطی دوطرف رودخانه گنگ ،۲پل معلق به نامهای رام جولا ولاکشماجولا میباشدکه تنها وسایل نقلیه سبک میتواندازآن عبورکند

پل فنری لاکشماجولا

معبدهندو درشهرریشیکش

غروب رودخانه گنگ .طول گنگ از ابتدا تاانتها که به خلیج بنگال میریزد۲۵۰۰کیلومتر میباشد

هرروزپیش از غروب خورشید مراسم زیباومنحصربه فردی درکناررودخانه گنگ انجام میشود.دراین مراسم با اجرای موسیقی های معنوی وخواندن ذکروکف زدن حضار،مراسم نیایش انجام میشود

برخی افراد به هنگام خواندن ذکر ،عودوشمع روشن کرده وآن را توی کاسه های کوچکی که ازجنس برگ درخت میباشد قرار داده و درآب رودخانه رهامیکنندتاحاجاتشان برآورده شود.روبه روی عبادت کنندگان درروخانه گنگ سکویی قرارداده شده که روی آن مجسمه ای از کریشنا قرارداده شده.مراسم باتاریک شدن هواپایان میابد

مردم ریشیکش همه گیاه خوارندوامکان نداره بتونی تو این شهر گوشت و مشروبات الکلی پیداکنی.مردم این شهر میگویند:شایدرودهایی بزرگ تر و عریض تر از ریشیکش درکره زمین موجودباشد،اما رودخانه گنگ تنها رودخانه ای دردنیاست که ازکنارهیچ گونه مظاهردنیوی عبورنکرده و مردم درکنار این رود به دعا ونیایش مشغولند

تصویر فوق از یک ادم واقعی است که خودرا شبیه خدایان هندنموده تا تبلیغی برای رستورانش شودجالب است بدانید ماحتی یک ایرانی هم درریشیکش ندیدیم اما تا دلتان بخواد توریست های اروپایی بودند که با اعتقاده قلبی که به آموزش یوگاومدیتیشن داشتند به همراه خانواده درمدارس مخصوص (اشرامها)ثبت نام کرده بودند.

روزششم سفر برنامه ما قایق سواری دررودخانه وحشی بود.صبحانه گیاهی بسیار خوشمزه ای را درهتل دیواین رستورصرف نمودیم.ساعت ۹:۳۰بودکه ۵دستگاه جیپ آمدند دنبالمون وازجاده کوهستانی وجنگلی بسیارزیبایی به ابتدای مسیر رفتینگ رفتیم.

شهرریشیکش دردامنه های کوهستان هیمالیا قراردارد وتورهای دیگری مانند دوچرخه سواری کوهستان-پیاده روی درارتفاعات نیز دراین شهربود

دومسیر برای قایق سواری دررودخانه گنگ بودیکی ۹کیلومتر ویکی ۱۸کیلومتر که ما دومی یعنی مسیر ۱۸ کیلومتررا انتخاب کردیم

درهرقایق یک ناجی مربی بود.درمیان مسیر کنار ساحل تعدادی پسر بچه هندی ،چای مخصوص هندی که روی هیزم درست شده بود به همراه فست فودگیاهی میفروختند.پیاده شدیم و برای بقیه مسیرتجدید قواکردیم

تجربه قایق سواری در مقدس ترین رودخانه دنیا بسیار هیجان انگیز ومسحورکننده بودزمانی که به پل نزدیک میشدیم ناجی ما پرسید اگه گفتین هتلتون کدوم ؟وما متوجه شدیم داریم از زیر هتل دیواین رستورگذر میکنیم

درانتهای مسیر اززیر پلهای معلق گنگ عبورکردیم

درانتهای مسیر تعدادی ازفروشندگان ، با ظرفهایی پر از فست فودگیاهی به استقبالمان امده بودند.بشقاب و قاشق ها یشان از جنس برگ بوداین یعنی حمایت ۱۰۰درصداز پاکیزگی محیط زیست

ماساعت۱۳:۳۰توسط جیپ ها به هتل برگشتیم.امروزعصر وقت آزادداشتیم تا ازبازارهای مهیج ریشیکش خرید کنیم ،برخی مغازه های لباس فروشی وپوشاک زمستانه طرحهای نپال وتبت داشتندوخیلی فروشنده ها اهل نپال ویا تبت بودند.ریشیکش درشمال غربی هند نزدیک مرز نپال قرار گرفتهداخل هتل نیز انواع واقسام خدمات ماساژهای هندی ،نپالی ،تبتی ارائه میشد

یکی ازجذابیت های این شهر اقامت در هتل *۴دیواین رستوربود.این هتل چشم انداز بسیار عالیی به رودگنگ و شهر ریشیکش داشت

ازداخل اتاقهای هتل میتوانستی رودگنگ وطبیعت زیبای هیمالیا را ببینی

رستوران هتل دیواین رستور

مسیر رفتینگ از زیر هتل عبور میکرد ومیشد ازتوتراس اتاقها، قایق هارا مشاهده کرد

امروز ساعت ۷:۰۰صبح با ریشیکش بدرودگفتیم .شهری که گویی همه انرژی های مثبت درآن جمع شده است . بعد از طی بیست و پنج کیلومتربه شهر هاریدوار رسیدیم.سوار تله کابینی شدیم که به بالای جنگل میرفت و درنهایت به ۲تا از معابد مقدس هندو میرسید

بعداز دیدار شهر هاریدوار به طرف دهلی حرکت کردیم .ناهار رادررستوران مسیر صرف نمودیم.ساعت ۶:۰۰عصر به شهر دهلی رسیدیم.وقت آزاد برای خرید در دهلی داشتیم و ساعت ۱۰:۳۰به هتل کراون پلازارسیدیم.

مروزروزهشتم و آخرین روزسفرما به کشور مذاهب و معنویات است . برنامه مادیدار معبد آکشاردهام که زیباترین معبد دنیا نام گرفته است میباشد.

هندوگرایی، هندوئیسم یا آئین هندو دینی با سه هزار سال دیرینگی و ۹۰۰ میلیون پیرو است. هندوگرایی سومین دین بزرگ جهان است.در دوم جولای ۲۰۰۱ اولین سنگ بنای این معبد نهاده شد.معبد آکشاردام در ۶ نوامبر ۲۰۰۵ توسط ماهاراج پراموخ سووآمی افتتاح شد و در حضور ۲۵ هزار نفر مهمان، توسط رئیس جمهور هندوستان دکتر عبدالکلام، و نخست وزیر هند مانموهان سینگ و رهبر اپوزیسیون پارلمان هند، لال کریشنا عدوانی به به زیبایی به ملت هندوستان تقدیم شد.

این معبد مکانی برای یادگیری، کسب تجربه و تذهیب می باشد که هنر سنتی را با معماری جدید، فرهنگ هند را با تمدن، ارزش های قدیمی را با دانش و مدرن ترین تکنولوژی روز درهم آمیخته است.

درقسمتهای مختلف معبد کنده کاریهایی به شکل فیل و گاو به چشم میخورد

آنچه در هندوستان توجه هرشخصی را به خود جلب مینماید ،اختلاف طبقاتی زیادی است که بین مردم جامعه وجوددارد وبااین حال همه درکنار هم با آرامش زندگی میکنند.خاک هندوستان کشش فوق العاده ای دارد شاید بخاطر درهم تنیده شدن فرهنگ ایران با هند است که وقتی درحال برگشت به کشور خودت هستی باخودمیگویی که بازهم به سرزمین رنگهاوفرهنگهاومذاهب سفر خواهم کرد ،باز هم هند را خواهم دید

برنامه سفرما با دیدن معبد آکشاردهام به پایان رسید.درپایان لازم دانستم که مطلبی را عنوان نمایم .درزمان های انتهایی برنامه درحالی که چندنفر از دوستان هنوزسر ساعت در اتوبوس حاضر نشده بودند،محبوبه باسرعت به دنبال انها رفت تا درزمان مناسب درفرودگاه حاضر شوندوندانستیم که سیم خاردار وسط پیاده رو هند از کجا سر در آورد که دست محبوبه باسرعت تمام به آن گیر کرد و قسمتی از انگشت و روی دستش پاره شد،خوشبختانه با وسایل کمک های اولیه ای که مدیران توراز ایران باخودآورده بودند توانستیم خونریزی را بند آوریم تا بعد از ۴:۳۰پرواز به تهران رسیدیم .(پرواز برگشت به علت اینکه برخلاف جریان باد است ۱ساعت بیشتر به طول میانجامد)،دست خانم ملکی پس از یک شب بستری دربیمارستان آتیه تهران مورد عمل جراحی ۱ساعته با بیهوشی کامل قرار گرفت وخوشبختانه خطر کاملا رفع شد

اینجا میخواستیم از تمامی ۴۵نفر مسافرهند که با ابراز عشق ومحبتی که به وی داشتندودرمسیر پروازوهمچنین مواقع بعدازعمل ،بامحبت ولطف وعنایت خوداز درد ایشان کاستند نهایت تشکر و سپاسگذاری راداشته باشیم وهمچنین از سایر دوستان وهمسفرانی که درروزهای بعد ،از این حادثه باخبر شدند وباابراز محبت وعشق ،محبوبه وعلی را درروزهای آینده تنها نگذاشتند سپاسگذاری کنیم .

خبر خوش هم اینکه تاندون دست ایشان ترمیم شده است و حتی میتواند در سفرهاوفعالیت های ورزشی شرکت نماید به شرط انکه دیگر تماس مستقیم با آسفالت و سیم خاردارو…برقرار نکند