تاریخ سفر: ۲۹ آذر , ۱۳۹۷
مدت سفر: 5
محل برگزاری: استان کرمان

گزارش سفر کرمان

صبح روز دوشنبه ۱۹ آذر تعداد ۵۴ نفر از فرودگاه مهرآباد به مقصد کرمان حرکت کردیم مدت زمان پرواز یک ساعت بود و اتوبوس تور که معمولا در تورهای داخلی با ما همسفر میباشد در فرودگاه کرمان منتظر ما بود.

باغ شازده ماهان

از فرودگاه مستقیما به سمت باغ شازده ماهان حرکت کردیم، باغ شازده در شهر ماهان یکی از زیباتربن چهار باغهای ایرانی میباشد.

بسیار خرسندیم که ده باغ زیبای ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است که باغ شازده ماهان نیز یکی از آنها میباشد.

زیباترین باغهای ایرانی به ترتیب الویت ابتدا باغ فین کاشان، باغ شازده ماهان، باغ گلشن طبس و باغ ارم شیراز میباشد.

یکی از عجایب باغ شازده ماهان فواره های این باغ است که بدون هیچگونه پمپی کار میکنند این فواره ها با فشار آب زمین با اختلاف ارتفاع از فواره ها بیرون میزند.

بیشه تور در باغ شازده ماهان

باغ شازده ماهان در زمان قاجار توسط ناصرالدله نوه دختری ناصرالدین شاه ساخته شده است.

شاه نعمت الله ولی

سپس به طرف آستانه شاه نعمت الله ولی حرکت کردیم، شاه نعمت الله ولی یکی از دراویش و شعرای ایرانی میباشد که برخلاف بسیاری از دراویش شیوه زندگی او در سفر کردن میگذشت، شاه نعمت الله ولی سرسلسله دراویش شاه نعمت الهی میباشد.

چله خانه شاه نعمت الله ولی که درب شیشه ای برایش گذاشته شده و گردشگران میتوانند از پشت شیشه داخل چله خانه را ببیند

ناهار را در رستوران تیگران ماهان صرف کردیم، تیگران نام قدیم شهر ماهان و نام یکی از قناتهای مهم این شهر میباشد.

راین

سپس به سمت شهر راین حرکت کردیم تا بتوانیم از دومین ارگ بزرگ خشتی ایران دیدن کنیم.

ارگ خشتی راین

ارگ راین دومین ارگ خشتی ایران بعد از ارگ بم میباشد سلسله مراتب ارگهای خشتی ایران به ترتیب بزرگی اول ارگ بم دوم ارگ راین و سوم ارگ بمپور در شهرستان ایرانشهر سیستان و بلوچستان است.

ارگ راین و بازار و محله عامه نشین

راین و مدیر تور آقای علی خدابخشی

ارگ راین و ارگ بم  در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

بسیار خوشحالیم که قسمت اعظم ارگ راین بازسازی شده بود و محله عامه نشین، بازار و شاه نشین ارگ راین به زیبایی مرمت گردیده بود

بعد از دیدن شهر ماهان به سمت کرمان حرکت کردیم و اقامت ما در هتل ۵ ستاره پارس کرمان بود.

به رود شور رسیدیم رودخانه شور تنها رودخانه دایمی در کویر لوت میباشد که از ارتفاعات بیرجند سرچشمه میگیرد. جالب است بدانید آب رودخانه شور در ابتدای مسیر شور نمیباشد بعد از رسیدن به چاله کویر لوت و گذشتن این مسیر نمکی این رودخانه آنچنان از نمک اشباع میشود که در انتهای مسیر به گود نمک و دریاچه نمک میریزد و حالت ماست به خود میگیرد.

رودشور

رود شور تنها رودخانه دایمی کویر لوت که از ارتفاعات بیرجند سرچشمه میگیرد

در کنار رود شور در کویر نشستیم و به صدای زیبای آب در قلب کویر گوش جان سپردیم

نبکاهای نمکی یا گلدانهای کویری شهداد

روز دوم سفر به سمت کویر لوت حرکت کردیم، از شهر کرمان تا کویر لوت حدود دو ساعت و نیم راه میباشد، در روستای سیرچ توقف کوتاهی داشتیم و به سمت کلوتهای شهداد ادامه مسیر دادیم. از گلدانهای کویری یا نبکاهای نمکی شهداد دیدن کردیم که بلندترین گلدانهای نمکی در دنیا میباشد.

جاده سوت و کور در کویر لوت

باز هم جاده

دریاچه نمک کویر لوت

شهر افسانه ای کلوتهای شهداد

سپس به طرف شهر افسانه ای کلوتهای شهداد در کویر لوت رفتیم، لازم به ذکر است که سال ۹۴ شهر افسانه ای کلوتهای شهداد و کویر لوت در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و به همین دلیل تمام تابلوهای کویر لوت به رنگ قهوای ساخته شده است.

به طرف کلوتها

تابلوی قهوه ای نشان میدهد این مکان در فهرست میراث طبیعی یونسکو ثبت شده است

لیدر گروه خانم محبوبه ملکی در کلوتهای شهداد

پیاده روی میان کلوتها

کویر لوت یکی از اصلی ترین قطبهای گرمایشی کره زمین میباشد، و منطقه گندم بریان در کویر لوت عنوان گرمترین نطقه کره زمین را با میانگین ۷۰ درجه سانتی گراد به خود اختصاص داده است، در میان کلوتهای شهداد پیاده روی کردیم و دل و جان و جسم خود را به ماسه ها ی کویری سپردیم.

قلعه آجری شفیع آباد شهداد

از قلعه شفیع آباد که مربوط به دوره قاجار میباشد بازدید کردیم قلعه شفیع آباد در حال تبدیل شدن به اکو موزه کویری میباشد، و در این قلعه از دیدن دختران روستای شفیع آباد که در حال ارایه پته و سایر صنایع دستی روستایشان به گردشگران بودند بسیار لذت بردیم.

قلعه شفیع آباد

رستوران کاشکیلو شهداد

پذیرایی از گردشگران با شربت کاشکیلو و تخم شربتی

بعد از دیدار قلعه شفیع آباد به شهر شهداد رسیدیم، ناهار را در خانه بومگردی کاشکیلو در شهر شهداد صرف نمودیم. کاشکیلو نام یکی از شربتهای سنتی کویری میباشد و صاحب خانه  با شربت تخم شربتی و کاشکیلو  به خوش آمد گویی ما آمد.

قلعه شفیع آباد

بیشه تور در قلعه شفیع آباد شهداد

ارایه محصولات محلی در قلعه شفیع آباد

بعد از دیدار جذابیتهای کویری در کویر لوت و شهر شهداد و روستای شفیع آباد جهت اقامت در هتلمان به شهر کرمان برگشتیم.

برنامه ما در روز بعد دیدار مجموعه گنجعلی خان بود. گنجعلی خان یکی از حاکمان دوره شاه عباس صفوی میباشد، شاه عباس آنچنان گنجعلی خان را دوست داشت که آن را بابا خطاب میکرد، گنجعلی خان در زمان حیات خود در بسیاری  از نقاط استان کرمان بناهای فراوانی ایجاد نمود، یکی از  مهمترین این بناها که ثبت میراث جهانی نیز گردیده مجموعه گنجعلی خان کرمان است، که شامل میدان، بازار ،مسجد، مدرسه و حمام میباشد.

حمام گنجعلی خان کرمان

عکس یهویی از راهنما و مجری برنامه

گفته میشود بازار سرپوشیده کرمان( با سه کیلومتر طول) طولانی ترین بازار سرپوشیده دنیاست که در زمان قدیم بنا شده است، بازار مس گرها یکی از جذاب ترین قسمتهای این مجموعه میباشد.

بیشه تور در میدان گنجعلی خان

عکس گروهی در میدان گنجعلی خان گرفتیم و در شربت خانه بازار گنجعلی خان شربت بیدمشک نوش جان کردیم و لحظات بسیار زیبایی را در مجموعه گنجعلی خان سپری نمودیم.

لیدر برنامه پشت میز شربتخانه بازار گنجعلی خان کرمان

ناهار را نیز در رستوران وکیل در میان مجموعه گنجعلی خان سرو کردیم و فضای شاد به همراه موسیقی سنتی حال و هوای بسیار خوبی را برای رستوران وکیل محیا میکرد.

صرف ناهار در رستوران وکیل در مجموعه گنجعلی خان کرمان

موسیقی سنتی در رستوران وکیل عالی بود

کارگاه فرش و قالی استاد ابوالهادی در رفسنجان

بعد از صرف ناهار در گنجعلی خان به سمت رفسنجان حرکت کردیم در رفسنجان از کارگاه فرش و قالی بافی بازدید نمودیم ، برای اولین بار بود که فرش دو رو را در کارگاه قالی بافی میدیم و اما یکی از زیباترین قسمتهای سفر ما شنیدن آواز نقش قالی بود استاد قالی باف با صوت زیبایی آواز نقش قالی میخواند و بانوی هنرمند در پشت قالی نقش خوانده شده را میبافت.

فرش دو رو

گروهی از گردشگران در رفسنجان برای دیدن کنسرت ایوان بند بلیط تهیه کردند و شب متفاوتی را در یکی از سالنهای کنسرت رفسنجان سپری کردند.

بیشه تور در کنسرت ایوان بند در شهر رفسنجان

روز بعد در رفسنجان به سمت دره راگه حرکت کردیم .

دره راگه رفسنجان

دره راگه شهرستان رفسنجان در استان کرمان یکی از بزرگترین ژیوپارکهای ایران میباشد.

سله بندی طبیعی دره راگه

گروه طبیعت گردی بیشه تور میان ژیو پارک راگه

حدود ۵ سال پیش این دره توسط شخصی بنام آقای صادق زاده به جامعه گردشگری معرفی گردید، آقای صادق زاده امکانات خوبی را برای توریستها و گردشگران در دره راگه فراهم نمودند.

در ابتدای مسیر از اتوبوس پیاده شده و سوار مینی بوسهای محلی شدیم تا بتوانیم جاده خاکی نیم ساعته را به سمت ابتدای دره پیمایش کنیم.

ابتدای تنگه راگه

سپس به دو گروه تقسیم شدیم گروه اول که توانایی پیاده روی بیشتری را داشت به سمت داخل دره حرکت کردند و گروه دوم که تمایل به پیاده روی سبکتری داشتند از بالای دره مسیری را پیمایش کردند.

انتهای مسیر پیاده روی برای گروه اول از داخل دره با حدود ۲۰۰ پله که توسط آقای صادق زاده در دیواره دره راگه زده شده بود به یک تونل صد متری میرسید و بعد از گذر تونل از کمپ گردشگری آقای صادق زاده سر درآوردیم و در آنجا با چای و کلمپه محلی از ما پذیرایی شد.

انتهای تنگه راگه بعد از خروج از تونل دستساز آقای صادق زاده

بعد از استراحت چند ساعته در هتل به سمت خانه حاج آقا علی در رفسنجان حرکت کردیم، خانه حاج آقا علی لقب بزرگترین خانه خشتی دنیا را به خود اختصاص داده و آنچنان نورپردازی شب زیبایی دازد که ترجیح دادیم غروب را برای تماشای این خانه اختصاص دهیم.

از صحبتهای راهنمای داخل منزل حاج آقا علی بسیار بهره بردیم و از قسمتهای مختلف خانه دیدن کردیم و سورپرازمان در این برنامه برای گردشگران موسیقی سنتی بود که در حوضخانه خانه حاج آقا علی به همراه پذیرایی چای و قاووت از گردشگران مهیا شده بود.

منزل حاج آقا علی در شهر رفسنجان

حیاط مرکزی منزل حاج آقا علی

راهروهای اندرونی حیاط مرکزی

حوض خانه حاج آقا علی، اتاق فیروزه ای

رستوران غار رفسنجان را حتما امتحان کنید

فضاهای تو در تو داخل رستوران غار رفسنجان با تهویه عالی و مناظر ساختگی بسیار هیجان انگیز و اشتهای شما را دو برابر خواهد کرد

هتل هیلان رفسنجان یکی از بهترین هتلهای استان کرمان

دو شب را در هتل هیلان رفسنجان سپری نمودیم که  یکی از بهترینهای هتل های استان کرمان میباشد.

برنامه موسیقی شبانگاهی نیز در هتل رفسنجان شب ما را زیباتر کرد.

برنامه روز آخر گردشگران بازدید روستای میمند بود حدود سه ساعت مسیر از رفسنجان تا روستای میمند را گذراندیم از کنار معدن مس سرچشمه که بزرگترین معدن مس دنیا میباشد گذشتیم و به روستای میمند رسیدیم بسیار خرسندیم که روستای میمند نیز در فهرست  میراث جهانی یونسکو ثبت شده ضمن اینکه این روستا در سال ۲۰۰۵ موفق به دریافت جایزه ملینامرکوری از کشور یونان گردیده است.

جاده میمند و تابلوی قهوه ای رنگ میمند که نشان از اثر میراث فرهنگی دارد

خانه های روستای تیشه داران میمند

از موزه مردم شناسی، آتشکده میمند، مسجد و خانه های دو طبقه روستای سنگی میمند دیدن کردیم

لوح میمند و ثبت این روستا در کمیته میراث جهانی طبیعی یونسکو

روستای سنگی و دستکند میمند

حسینیه میمند

برخی خانه های سنگی و صخره ای میمند، دوبلکس و دو طبقه هستند

مسجد سنگی میمند

رستوران سنگی میمند

منازل روستای تیشه داران

بعد از صرف ناهار محلی (بزقرمه و قرمه سبزی میمند) گشت کوتاهی در روستا داشتیم و سوار بر اتوبوس شده به سمت ایستگاه راه آهن خاتون آباد حرکت کردیم.

ایستگاه راه آهن خاتون آباد یکی دیگر از جذابیتهای این سفر بود ،ایستگاه راه آهنی کاملا سوت کور و خلوت که در بیابان احداث شده است.

مسِول راه آهن از دیدن ما بسیار متعجب شد و میگفت این برای بار دوم میباشد که در این ایستگاه تعداد زیادی گردشگر میبیند و احتمالا بار اول هم گروه گردشگری بیشه تور بوده  که حدود ۵ سال پیش این برنامه را اجرا نموده است.

بعد از یک ساعت و نیم انتظار در ایستگاه راه آهن خاتون آباد و دیدن آسمان پرستاره شب، همگی خوشحال و خندان از گذراندن این سفر زیبا سوار بر قطار شده و شب را در قطار سپری کردیم حدود ساعت ۹ صبح به تهران رسیدیم و به امید سفری دیگر به یکدیگر بدرود گفتیم.