کشور نپال : سرزمینی در آغوش هیمالیا

سفر به طبیعت هیمالیا یعنی سفربه دامنه های مرتفع کره زمین شاید بتوان گفت که کره زمین بسیاری موهبت های طبیعی خودرا مدیون طبیعت هیمالیا میباشد جایی که بلندترین قلل دنیا به مدت صدها میلیون سال در آن شکل گرفته اندروز اول ساعت ۵:۳۰صبح پرواز ما از فرودگاه امام بود به مقصد دوحه کشور قطر.تعداد گروه ما ۳۰نفر بود که یک دستگاه اتوبوس توریستی کولر دار با سیستم صوتی برای ما در نپال در نظر گرفته شده بود .

از تهران تا دوحه ۱:۳۰فاصله بود و ۲ساعت در فرودگاه دوحه در سالن انتظار ترانزیت بودیم زیرا که پرواز ما از دوحه به کاتماندو ساعت ۹:۳۰ به وقت محلی بود.در سالن ترانزیت دوحه حوصله آدم سر نمیره چرا که انواع واقسام ملیت ها و فرهنگها و چهره ها را میشود آنجا دید.فرودگاه بسیار بزرگ و مجهزی که تقریبا به تمام نقاط دنیا پرواز دارد.برای رفتن به کاتماندو از ایران ۲راه وجود دارد یکی با هواپیمای قطر و دیگر با هواپیمایی ماهان به دهلی رفته و از آنجا با هواپیما به کاتماندو میروندکه البته ما هواپیمایی قطر را انتخاب کردیم

اختلاف ساعت تهران با کاتماندو ۱:۱۵ساعت از تهران جلوتر است

پرواز دوحه به کاتماندو ۵ساعت بود وما حدود ساعت ۱۶:۰۰به وقت نپال بودکه به فرودگاه بین المللی تریبهاون کاتماندودرنپال رسیدیم. فرودگاهی درجه ۲ .زمانی که میخواستیم سوار هواپیمای کاتماندو شویم به جز گروه ما که ایرانی بود بقیه همه مردان نپالی بودند که برای کار و مهاجرت به کشورهای حاشیه خلیج فارس در رفت وآمد بودند.زیرا که در نپال رونق صنعتی زیادی وجود ندارد ومردان برای کار همه به خارج میروند.

هزینه بلیط هواپیمای تهران به کاتماندو با هواپیمای قطری در ارزان ترین حالت ۱ملیون تومان و در کلاس های بالاتر به یک ملیون وسیصد هزارتومان میرسد

آنچه که از اول در هواپیمای کاتماندو انتظارش را میکشیدیم دیدن قلل هیمالیا و اورست از داخل هواپیمابود که با عظمتش همه مارا با یک نظر عاشق خودکردحدود ۴۵دقیقه مانده به انتهای زمان پرواز میتوانی کوه اورست و قله های دیگر هیمالیا را که مجاور اورست است از داخل هواپیما ببینی البته اگر مه وغبار در آسمان نباشدکه خوشبختانه ما این شانس را داشتیم

در فرودگاه مدیر کمپانی نپالی به نام آقای راج به همراه راهنمایی که قرار بود ۹روز همه جا همراه ما باشد به نام آنال با حلقه های گل زردرنگ که گردن ما انداختند به استقبال ما آمدند .از فرودگاه تا هتل شانگریلا نیم ساعت با اتوبوس راه بود.حیاط ومحوطه رستوران هتل شانگریلا داخل باغ بسیار زیبایی بود

امشب انال برنامه خوبی داشت و مارا به یک رستوران سنتی نپالی با موسیقی ورقص وآواز و غذای نپالی برد که بسیار عالی بود البته دوربین را یادم رفت با خودم به رستوران ببرم .عکس فوق از محوطه حیاط هتل میباشد

برنامه روز دوم سفر ما بازدید شهر تاریخی بکتارپور بود.از کاتماندو تا بکتاپور۴۵دقیقه راه با اتوبوس میباشد . بکتاپورشهری است که قبلا پایتخت نپال بوده و قطب توریستی نپال میباشد میدان درباراین شهر توسط یونسکوثبت میراث جهانی شده وشاید یکی از زیباترین شهرهای تاریخی دنیا باشد.مسیر را از یک قسمت شهر بکتاپور شروع کردیم و از طرف دیگری خارج شدیم .در میان خیابان های بکتاپور و کوچه پس کوچه های شهر قدم زدیم تا ارتباط نزدیکی با مردم بر قرار کنیم

آنچه که در نظر اول در این برنامه نظر مارا به خود جلب کرد این بودکه زنان ومردان نپالی بسیار شیرین لبخند وشیرین بیان هستند

در معابد و ساختمان های بکتاپور حتی یک تکه چوب را بدون کنده کاری نمیبینی در هر خیابان دهها معبد بودایی و هندوئیسم میباشدشهرهای بکتاپور و پاتان همچون موزه چوب میباشند

هر محله یک چاه آب نیمه عمیق داشت که زنان برای شست وشو از ان آب میکشیدند

عکس فوق از ماندالامیباشد .ماندالا نقاشی های نپالی وتبتی را میگویند که درحقیقت فلسفه زندگی دنیایی و رسیدن به زندگی باقی را عنوان میکند و از سوغاتهای باارزش نپالی میباشد که روی پارچه های کتانی نقاشی میشود و هر ماندالا از یک هفته تا ۸ماه زمان میبرد تا کامل شود

خیابان های بکتاپور فوق العاده زبیاهستند ،کف خیابانها با آجر های صورتی رنگ سنگفرش شده اند .مردی که سوار دوچرخه است کلاه نپالی به سردارد

محصولات جالیزی نپال

معبد فوق از معابد هندو میباشد که نزدیک میدان دربار کاتماندو قرار گرفته و مرتفع ترین معبد هندوییسم میباشد

هرکدام از مجسمه های فوق نام یک خدارا دارند به ترتیب طبقات نام خداها ،برهما-گانش -شیوامیباشد

به میدان دربار بکتاپور رسیدیم.زنی که با تکیه دادن به در معبد به خواب رفته

داخل حیاط قصر ۵۵پنجره استخری قرار دارد که محل حمام کردن پادشاه در ۷۰۰سال پیش بوده مار در فرهنگ بودا الهه آب میباشد و هر جا که استخر وآبی بوده مجسمه ای از مار در آن قرار دارد . دورتادور این استخر نقش ماردیده میشود وسط استخر نیز ستونی که کله مار بالای آن قرار گرفته وجوددارد.در نقاط مختلف این استخر ۴۰مجسمه ونماد کوچک از حیواناتی که در آب میتوانند زندگی کنند وجودداردمانند قورباغه ، ماهی و…که پادشاه هنگام حمام تصور کند که کنار این جانوران شنا میکند

ساختمان قصر ۵۵پنجره

میدان دربار بکتاپور  durbar squar

این هم بوجاری گندم(جداسازی گندم از کلش)به روشی بسیار سنتی که توسط زنان نپالی انجام میشود در نپال چون مردان بیشتر در کشورهای عربی کارمیکنند ، زنان هستند که امور خانه وبیرون از خانه رابه عهده میگیرند

مرد نپالی در حال کشیدن نقاشی ماندلا از او که سوال کردیم گفت که حدود ۴۰ روز است روی این نقاشی کار میکند .ماندالا تشکیل شده از دایره هایی است که هر کدام از دوایر، مراحل گذر انسان از موانع دنیایی را به مرحله کامل شدن نشان میدهد که اگر شخصی بتواند از این دایره ها با اعمال نیک گذر کند به مرکز دایره میرسد که همان زندگی باقی خواهدبود

بعد از دیدار شهر بکتاپور به طرف شهر پاتان حرکت کردیم که در ۱۵کیلومتری شهر کاتماندواست .عکس فوق از میدان دربار پاتان میباشدسه شهر کاتماندو ، پاتان و بکتاپور درحقیقت شهرهای اصلی نپال بودند،درهرکدام از این سه شهردر زمان پادشاهی کشور نپال یک میدان دربارساخته شده که اطراف هرمیدان دربار؛کاخ پادشاهی ، معبد و ساختمان محل زندگی اطرافیان شاه قرارگرفته

روبروی ساختمان کاخ دربارومعبد درباریک ستونی دیده میشودکه مجسمه ای ازشاه روی آن قرار داردکه درحال نیایش کردن است وگاهی بالای سر شاه کله ماری نیز از او محافظت میکند

معابد دربار پاتان

ناهار را در رستوران بسیار باصفایی که در محوطه موزه میدان دربار پاتان بود صرف کردیم

خانه های مسکونی پاتان

خیابانهای سنگفرش شده زیبای پاتان

در راه برگشت به طرف اتوبوس از یک معبد بودایی در پاتان دیدن کردیم . البته دربسیاری از معابد بودایی ورود غیر بودیسم ممنوع میباشدعکس فوق از مجسمه بودا میباشد ، تصویری که پیام آور آرامش وسکوت درونی او میباشد

گردونه های دعا که در همه معابد بودا وجود دارد وگاهی با باد میچرخد وزمانی توسط مردم بودایی همراه با خواندن ذکر میچرخدامروز عصر به بازار تامیل کاتماندو رفتیم که همه چیز از لوازم کوهنوردی خوب ارزان قیمت ، مجسمه وصنایع دستی مردم نپال به اضافه هرچیزی که فکرش را بکنید در آن بازاربه وفوریافتیم .شب را در هتل شانگریلای کاتماندو به سربردیم

برنامه روز سوم ما حرکت به طرف پارک ملی چیتوان بود . در مسیر برنامه رفتینگ نیز داشتیم .زمانی که از کاتماندو به چیتوان نزدیک میشدیم ، پوشش گیاهی منطقه کاملا تغییر کرده و درختان وگلها شبیه به پوشش مناطق نیمه استوایی نیمه گرمسیری میشوند

برنامه امروز ما رفتینگ در رودخانه تیرشولی بود رودخانه بسیار عریض وطویلی که از ارتفاعات هیمالیا سرچشمه میگیرد و در نهایت به خلیج بنگال میریزد

مجموعا ۴قایق شدیم و هر قایق به همراه یک مربی وناجی کارآزموده

بعداز حدود ۳ساعت قایق سواری در رودخانه خروشان ناهار را در کمپ رفتینگ خوردیم که جز خدمات موسسه رفتینگ بود که البته ناهار ازسالادوبیسکوییت و کره ومربا وکره بادام زمینی تشکیل شده بود (کیفیت غذاهای نپالی در سطحی نسبتاپایین میباشد) و مسیر را به طرف پارک چیتوان ادامه دادیم

ساعت ۱۸:۰۰بود که به کمپ جنگل سافاری در پارک بین المللی چیتوان رسیدیم . این کمپ بهترین محل اقامت در چیتوان میباشد و در حیاط پشتی کمپ محلی است که تعدادی فیل را با بچه هایشان در آنجا نگه داری میکنند تا روزها از فیلها برای سافاری در جنگل استفاده کنند

وقتی به پارک چیتوان رسیدیم . تغییر دمای ۱۲ درجه از کاتماندو را به راحتی میشد احساس کرد درجه رطوبت هوا نیز بسیار بالا بودکه با ۱۰دقیقه ایستادن در فضای باز متوجه میشدی که لباسهایت از شرجی بود هوا خیس شده.داخل اتاقهای کمپ ۳جور سیستم خنک کننده موجود بود ، کولربرقی،پنگه سقفی و سیستم خنک کننده هواکه البته به خاطر سیستم برق منطقه در ساعت های خاصی از روز ودر تمام مدت شب میشد از کولر هااستفاده کرد ودر بقیه ساعات از پنکه سقفی استفاده میکردیمتوضیح این که میگویند در نپال برق بعداز ظهرها قطع میشود:در کاتماندو و پخارابه جز مواردی که برق به مدت ۱۰ثانیه قطع میشدوسریعا وصل میشد وشایدچند بار به طور کوتاه این اتفاق می افتاد، اما در چیتوان چون بسیار دورافتاده تراز پایتخت میباشد قطعی برق بیشتر دیده میشد در کوچه خیابانهای چیتوان که قدم میزدیم شبها کنار هر کافه وخانه یک موتور برق کوچک بودیعنی در ساعاتی ازشب هر خانواری خودش برقش را تامین میکندو از ساعت ۲۲:۰۰به بعد برق شهری دوباره وصل میشود تا ۹:۰۰صبح

برنامه امروز ما کانو سواری در تالاب های پارک ملی چیتوان بود برای دیداربخشی از حیات وحش منطقه

این که قایق ران محلی کانو سوار چگونه تعادلش را در تکه ای کوچک از سطح قایق حفظ میکند خود جای شگفتی دارد

تعدادسه قایق کانو شدیم هر قایق کانو ظرفیت ۱۰نفر را داشت ، وارد آبهای تالاب شدیم.قایق رانها با دوربین به دنبال حیوانات میگشتند و با سکوت کامل ما را به آنها نزدیک میکردندکرودکدیل پوزه کوتاه سه ونیم متری

کردگدن تک شاخ که در آبهای تالاب داشت خود را خنک میکرد

کرودکدیل پوزه دراز که پوستی به رنگ کرم روشن دارد و پوزه ای مانند اره

برنامه دیگر ماتماشای پرندگان پارک ملی چیتوان بود

از کانو ها پیاده شدیم و پیاده روی ما داخل جنگل شروع شد . راهنما به ما گفت که باید هنگام پیاده روی سکوت را رعایت کنیم و از هم فاصله زیاد نگیریم و خودش برای حفاظت ما از حیوانات چوب و اسلحه داشت

لانه مورچه خوار

درختی که دور درخت دیگر پیچیده به نام درخت کشنده معروف است که دور درختان جنگل میپیچد و آنها را خفه میکند

در انتهای مسیر پیاده روی به مراکز پرورش فیل رسیدیدم

یک خانواده ۳نفره

گاومیش ها هندی هنگام عبور از داخل رودخانه

فیل در خیابان چیتوان

بعداز دیدار مراکز پرورش فیل ۲دستگاه جیپ و ۱دستگاه ون دنبال ما آمد تامارا به کنار رودخانه چیتوان ببرد محلی که در آنجا با فیلها حمام میکردیم

امشب بعداز صرف شام نپالی در کمپ مان مراسم رقص تارو داشتیم

تارو نام روستایی از چیتوان است که درحقیقت نام خود را از قبیله ای از نپال گرفته ودر رقصهای خود چگونگی جنگ با حیوانات ، شکار،ترساندن حیوانات وحشی و…را نمایش میدهند

رقص سرخ پوستی تارو

رقص آتش برای ترساندن حیوانات وحشی

عصر برنامه سافاری در جنگل با فیل را داشتیم دهها فیل با ۴نفر سرنشین وارد جنگل شدیم گروههای هلندِی ،آلمانی،روسی،چینی ژاپنی و …همه بدون درنظرداشتن ملیتمان در کنار هم فیل سواری میکردیم

در مسیر فیل سواری گله های آهو ، طاووس ، خوک را مشاهد کردیم

بعداز دو شب اقامت در کمپ چیتوان صبح تاظهر روز آخر برنامه سافاری با جیپ بودبعداز ناهاربه طرف شهر پکرا حرکت کردیم

از چیتوان تا پخارا با توقفمان ۴:۳۰شد.ساعت ۶:۰۰عصر به شهر بسیار زیباو خوش آب وهوای پخارا یا پکرا رسیدیم شهری که منظره قلل آناپورنای هیمالیا را در پس زمینه خود دارد . بعداز اقامت در هتل *۵گراند پخارا ، برنامه ما قایق سواری در بزرگترین دریاچه پخارا به نام فیوا بود

معبد وسط دریاچه فیوا به نام معبد باراهی که یکی از ۲معبد هندوئیسم در پکرا میباشد . در معبد از قایقها پیاده شدیم زنگهای معبد را به صدا در آوردیم و مسیر دریاچه را با قایق ادامه دادیم

صبح که بیدار شدیم در کمال ناباوری رشته کوه آناپورنا را از حیاط هتل دیدیم بسیار شگفت انگیز بود قله فوق در زبان محلی به فیش دیل معروف است به نام دم ماهی با ۷۰۰۰متر ارتفاع .بسیار رویایی بود که میشد قلل هیمالیا را از داخل اتاقهای هتلمان از پشت شیشه نیز تماشا کرد

هر روز صبح کارمندان هتل اطراف مسیر حیاط هتل را با گلهای رنگی که داخل آب قرار میدادند زینت میدادند

برنامه صبح روز اول ما در پخارا پیاده روی نیم ساعته داخل جاده های جنگلی ورسیدن به یکی از بلندترین معابد دنیا بود . به نام معبد شانتی استوپا . در کنار معبد شانتی معبد بودایی ها توسط ژاپنی ها نیز ساخته شده بود که چون امروز روز شنبه بود بوداییان در حال انجام مراسم مذهبی خود بودند

معبد شانتی استوپا یا معبد صلح جهانی که همه کسانی که به نپال سفر میکنند باید به این معبد رفته وبرای صلح جهانی دعا کنند . ۴مجسمه از ۴حالت بودا در ۴طرف معبد شانتی قرار دارد

نمای دریاچه وشهر پخارا از بالای شانتی استوپا

مسیر پیاده روی از کنار اتوبوس تا معبد شانتی

برنامه بازدید بعدی ما دیدار آبشار دیوید بود که در شهر پخارا قرارداردعکس فوق از محوطه آبشار میباشد

آبشار دیوید

روبروی آبشار دیوید آنطرف جاده غار پخارا قراردارد خیلی جالب بود کنار جاده در بزرگی قرار دارد که وارد بازارچه میشوی و تابلوی غار ماهاندرا را در کوچه های بازار میبینی ، سپس به دهانه غار میرسی داخل غار ۱۰دقیقه پیاده روی که کنی به معبدی داخل غار میرسی که عکس گرفتن از معبد ممنوع است .انتهای غار به آبشار دیوید منتهی میشود

به جز تالار انتهایی که به آبشار منتهی میشود بقیه مسیر دارای سیستم برق کشی و پلکان میباشد

شب را به یک رستوران بسیار زیبا روبروی دریاچه رفتیم که شو رقص نپالی داشت که دختران وپسران نپالی با لباسهایی بسیار زیبا ورقصی بسیار دلنشین فضایی بسیار عالی را برای گردشگران فراهم نمودند

روز آخر به دیدار معبدهندوی دیگری در پخارا رفتیم که قدمت ۲۵۰۰ساله داشت و مراسم عروسی نپالی را در کنار معبد تماشا کردیم رنگ سرخ رنگ مقدس مردم هندوستان ونپال میباشد که لباس عروس نیز به رنگ قرمز است . موبدی پیر به خواندن دعای مخصوصی برای عروس وداماد مشغول بود و بعد دستمال سفید رنگی توسط عروس وداماد گره زده شد و عقد آنها رسما انجام گردید

امروز روز سوم اقامت ما در شهر پخارا بود.بعداز دیدار معبد هندوئیسم به موزه بین المللی کوهستان رفتیم ، ورودی موزه ماکتی از قله اورست قرارداده بودند ودر حیاط موزه ماکتی از دیواره یخی بودکه یکی از کوهنوردان هزینه ساخت آن را پرداخت کرده بود

موزه بین الملی کوهستان شاهکار بود . شما میتوانستید سیر رشد ورزش کوهنوردی را در این موزه ببینی ابتدا فیلمی از نامچه بازار و صعود به بیس کمپ و قلل اورست و زندگی شرپاها نشانمان دادند و بعد وارد قسمتهای دیگر موزه شدیم .موزه بسیار اثر گذار و دارای طراحی بسیار قوی بود

ساختمان موزه

عکس فوق از دیواره سنگی میباشد که توسط یکی از هیمالیا نوردان به موزه اهدا شدهاین هم اتوبوس ساده سفران

گروهی از دوستان وهمسفران ما بعداز دیدار موزه ،برنامه پارا گلایدر و سوار شدن درهواپیمای ۲نفره برفرازدریاچه فیوا داشتند که بسیار از این برنامه لذت بردند

صبح روز آخر ساعت ۴:۰۰بیدار باش زدیم و ساعت ۴:۳۰صبح با اتوبوس از هتل حرک کردیم تاطلوع خورشید را در ارتفاعات روستای ساگارکات پخارا مشاهده نماییم.طلوع خورشید از فراز قلل هیمالیا

ملیت های مختلفی به ساگارکات برای دیدار طلوع خورشید آمده بودند

بعداز دیدار طلوع خورشید به هتل برگشته صبحانه را صرف نموده وساعت ۹:۰۰خارج شدیم به طرف بازار پخارا که در امتداد دریاچه قرارداشت .البته برنامه بازار در غروب ۲روز قبل داشتیم اما متوجه شدیم که اجناس کوهنوردی پخارا به نسبت کاتماندو ارزان تر است و۲ساعت دیگر برای بازار وقت گذاشتیم وساعت ۱۱:۰۰به طرف کاتماندو حرکت کردیم مسیر پخارا به کاتماندو ۶ساعت است که با توقف هایی که ما برای ناهار وپذیرایی داشتیم حدود ساعت ۱۹:۰۰بود که به کاتماندو در هتل *۵شانگریلا رسیدیم

صبح روز آخر سفر در کاتماندو برنامه ویژه ای داشتیم .ساعت ۵:۰۰صبح تعدادی از گردشگران گروهمان که ۱۰نفر شدند با یک هواپیمای اختصاصی ۱۷نفره با مبلغ ۱۸۰دلار برای هر نفر، پرواز بر فراز قله اورست را تجربه کردیم

درب کابین خلبان در تمام ۱ساعت پرواز باز بود ومهماندار یکی یکی مارا صدا میزد تا به کابین خلبان برویم و خلبان رشته کوه هیمالیا را به نام نشان میداد و قله اورست را از پنجره جلوی هواپیما در کابین خلبان نشانمان میداد

مدت پرواز ما ۱ساعت بود ولی لحظات همه بسیار با شکوه بود

قله نوک تیزی که از همه بالاتر است وحالت ۲دوقلو دارد اورست میباشد وقله ای که سمت راست اورست و به آن چسبیده به نظر میرسد لوتسه است

بعداز دیدار اورست از فراز آسمان ساعت ۸:۰۰صبح بود که به هتل رسیدیم صبحانه را در هتل صرف کردیم برنامه های بازدید روز آخر ما دیدار شهر کاتماندو بود

عکس فوق از معبد پاشوپاتیان میباشد که میمونهای فراوانی دارد و عمل مرده سوزی در کنار این رودخانه داخل این معبد انجام میشود

معبد بودانات بزرگترین معبد بودایی دنیا که چشم بودا در ۴طرف معبد قراردارد و معبد به شکل مدور است .دورتا دور معبد گردونه های دعا قرار دارد

معبد میمونها که در ارتفاعات شهر کاتماندو قرار دارد که البته در معبد پاشوپاتی میمونهای بیشتری دیده میشد

بدون کلام

پرواز ما از فرودگاه کاتماندو به دوحه ساعت ۱۹:۰بود و ما ساعت ۴:۳۰صبح به تهران رسیدیم.امروز چهارشنبه بود وقتی از اتوبان قم گذر میکردیم منظره زیبایی از طلوع خورشید بر فراز قله دماوند را دیدیم ماشین را متوقف کردیم و به تماشای این منظره زیبا نشستیم وبعد متوجه شدیم در طلوع امروز سیاره ونوس از میان خورشید و زمین گذر کرده که این اتفاق هر ۱۵۰سال یکبار رخ میدهد

توضیحات دیگری مربوط به ورزشهای تفریحی در شهر پخارا :به غیر از هواپیمای ملخ دار هفده نفره که ما در کاتماندو سوار شدیم در شهر پخارا هواپیماهای دونفره ای بود که یک نفر به همراه خلبان بر فراز شهر پخارا و در دامنه های رشته کوه آناپورنا پرواز میکرد که هزینه آن برای نیم ساعت صد دلار بود وبرای یک ساعت صد وپنجاه دلار که تعدادی از همسفران ما از ان استفاده کردند

عکس فوق از هواپیمای دونفره ای میباشد که بر فراز شهر پخارا در حال پرواز است

امکان دیگری که در پخارا بود پرواز دونفره توسط پارا گلایدر بر فراز دریاچه فوا و جنگلهای اطراف دریاچه بود که یک مربی همراه شما مسوول پرواز و عکاسی وفیلمبرداری از پرواز شما میباشد هزینه این پرواز برای یک ساعت ۱۰۰دلاربود

به غیر از این امکانات پروازی ، پروازدیگری نیز وجود دارد که شما میتوانید در غالب تور متفاوتی ، پرواز با هلی کوپتر تا بیس کمپ اورست را تجربه کنید که هزینه آن نیز ۱۲۰۰دلار برای هر نفر میباشد که البته نیاز به آمادگی بدنی در مقابل ارتفاع وسرمای بالا نیز دارد