کویر مصر

در این برنامه تعداد ۳۵نفر بود که توسط یک دستگاه اتوبوس اسکانیا از تهران حرکت کردیم.حرکت ساعت ۱۳:۳۰بود و توقفی کوتاه جهت پذیرایی وتوقفی جهت شام در مسیر داشتیم.حدود ساعت ۲۳:۰۰بود که به محل اقامتمان در خور بیابانک در هتل بالی رسیدیم.

صبح روز دوم از هتل به طرف روستای چند هزار ساله بیاضه حرکت کردیم.از قلعه ۳۰۰۰ساله بیاضه دیدن نمودیم.

جناب آقای صالح از اهالی باصفای روستای صالح در بیاضه با ما همراه شد و توضیحات زیبایی از بیاضه با همان لهجه زیبای خود داشت.لهجه این مناطق همان گویش پهلوی میباشد .

این قلعه دارای هوشمندی بسیار بالایی بود . دربرخی نقاط به علت روزهای طولانی محاصره شهر ، راههای زیرزمینی ساخته اند تا بتوانند با زمینهای کشاورزی خود دست یابی داشته باشند.بی اینکه دشمن از این راهها مطلع شود.

قلعه در برخی نقاط صندوق امانات نیز داشت . حدود ۴۰۰۰نفر داخل این قلعه زندگی میکردند.

هنگامی که در کوچه پس کوچه های بیاضه قدم میزدیم متوجه راهی شدیم که به زیر زمین میرفت از پله ها پایین رفتیم و با این محل روبه روشدیم .جایی که زنان ودختران در مسیر عبور آب قنات راهی را به خود اختصاص داده بودند و لباسهای خودرا در آن میشستند.

بعداز دیداربیاضه به روستای گرمه رفتیم که در ۵کیلومتری بیاضه قراردارد.از میان کوچه باغهای گرمه که از درختان نخل وانار وصیفی جات پوشیده شده بود گذر کردیم .

نخلستان گرمه یکی از زیباترین نخلستانهای ایران میباشد که دوره های سخت سرمای سال ۱۳۸۶خورشیدی و آتش سوزی های بعداز آن را گذرانده واکنون یک نخلستان جوان وبسیار زیبایی شده است.

بعداز گذر از میان نخلها به چشمه آب گرمه رسیدیم.

این چشمه یکی از منحصر به فرد ترین ، چشمه های کویری ایران میباشد که هم از جهت خروجی آب و هم شکل فیزیکی منحصر به فرد میباشد.

عکس فوق از مهمانسرای آتشونی میباشد که متعلق به اقای مازیار آل داوود ، بنیانگذار و پیشکسوت صنعت توریسم در این منطقه دورافتاده وزیبا میباشد.

برادر مازیار در منزل او ، مارا با،نوای دف خود پذیرا بود.

جهت صرف ناهار به هتل بالی رفتیم و دوباره راهی شدیم به طرف کویر مصر ، روستای مصر ، روستای فرحزادابتدا تجربه شتر سواری را در کویر داشتیم.

تپه های ماسه بادی کویر مصر در روستای فرحزاد

منظره ای از روستای ۴نفره فرحزاد و مزارع کشت یونجه وکدو وچغندر در کنار تپه های ماسه بادی .اتوبوس ما هم در میان روستا پیداست .

شب نشینی وشعرخوانی ما کنار آتش در روستای فرحزاد.

از هتل بالی خداحافظی کردیم.

به طرف دریاچه نمک خور حرکت نمودیم.

ویژگی بارز این دریاچه نمک که ان را با دریاچه های نمک ایران متمایز میکند وجود رودخانه پتاس در وسط این دریاچه است که حد اقل ۱۷نوع ماده معدنی از اب این رودخانه به وسیله کارخانه کنار آن ، استحصال میشود.

در راه بازگشت به تهران از مسیر دامغان به شهر جندق رسیدیم.شهر ی با قدمت ۲۰۰۰ساله وزادگاه شاعر و عارف بزرگ یغمای جندقی .از قلعه جندق دیدن کردیم تنها قلعه ای که مردم هنوز در ان زندگی میکنند.

نمایی از بافت تاریخی شهر جندق و درون قلعه انوشیروان از فراز باروی این قلعه.

پنجره منزل یغمای جندقی که یغما در کنارش مینشسته و شعر میسروده.

کوچه باغهای کویری زیبای جندق

این کوچه باغها در نوع خود کم نظیر و به خصوص برای مناطق کویری ایران وکشور رو به تغییر ایران ، یادگار بسیار زیبایی از اصالت و هویت باغهای ایرانی است.

صنایع دستی مردم جندق که در دست این مرد به مسافران ما عرضه میشود

بچه های بسیار بسیار دوست داشتنی شهر جندق .بخصوص اینکه پیرمردهای شهر جندق نیز بسیار جذاب میباشند.

این مرد نیز در مسیر بازگشت از مزرعه به خانه مقداری علوفه برای دام خود میبرد که در کوچه های قلعه ، موفق به دیدار ایشان شدیم.ناهار را در رستوران دامغان صرف کرده و بعداز۲/۵روز سفر به مناطق کویری مرکزی ایرا ن، ساعت ۱۰شب در تهران بودیم.